Nyligen presenterade Charlotte Arghavan Shahlaei sin doktorsavhandling om hur människor som verkar i branscher som befinner sig i ständiga förändringsprocesser påverkas av förändringar.
Trötta på alla förändringar? Tänk så här!
Förändringströtthet Åh nej, ännu mer förändringar? Händer det att dina medarbetare börjar sucka lite uppgivet? Ny forskning pekar på en förändringströtthet. Mikal Björkström på konsult- och utbildningsbolaget Making Change ger några tips på vägen.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Charlotte har studerat fordonsindustrin och mediabranschen och konstaterar att hon ser tydliga tecken på växande frustration över att tvingas hänga med i snabbt förändrade arbetsförhållanden, bland annat.
Mikal Björkström på Making Change som är specialiserade på att göra det lättare och lite roligare att lyckas med förändringar, känner igen tröttheten som Charlotte beskriver.
– Det är som den där känslan ”here it comes again”. Det är så många begrepp som flyter ihop – ständig förbättring, ständig utveckling, ständig förändring. Till slut blir medarbetarna trötta på själva företeelsen.
För dig som ledare blir det förstås en utmaning. Så hur gör man då för att ändå väcka engagemanget som krävs för att ro hem ytterligare förbättringar? Mikal konstaterar att människan är benägen till förändring – men lika så till motstånd, att vara skeptisk.
– Ju fler behov som inte är uppfyllda – det kan vara tydlighet vad gäller mål, uppdrag och roller, stöd och uppföljning – desto starkare blir känslan av att inte stå på en stabil grund. Det skapar oro och väcker våra försvarsmekanismer. Då behöver man fundera på vad man ska göra och vilket förhållningssätt man ska ha, säger han.
- Sila snacket! Måste du över huvud taget använda ordet förändring? Räcker det med att ni säger vad ni vill göra i stället?
- Behövs förändringen? Fundera på om förändringen verkligen är verksamhetskritisk. Är den viktig eller bara önskvärd? Är det rätt tajming eller kan ni skjuta på den?
- Prata på rätt nivå till rätt nivå. Så länge tankarna om förändring är diffusa så avvakta med att kommunicera till breda lager. Väck inte oron i onödan. Kommunicera först när du har ett tydligt budskap som helst är hjälpsamt för verksamheten.
- Beskriv tydliga förväntningar. Förväntas målgruppen agera på något speciellt sätt? Var tydlig med det i så fall. Om inte, var tydlig med det med!
- Dela upp i delmål. På det viset kan du definiera förändringsresan tydligare.
- Prioritera! Lägg inte bara till uppgifter utan att dra ifrån andra. Detta är en utmaning för många. Vi är duktiga på att lägga till, men inte dra ifrån. Men för engagemanget är det viktigt att det resurserna finns för att kunna åstadkomma förändringen.