Fler än 500 svenska konsumenter har tillfrågats i undersökningen från konsultbolaget Accenture, om hur de ser på ekonomin nu när julen står runt hörnet.
Svenskarna drar ner på julklappsköpen
Affärerna
En ny undersökning visar att 3 av 4 svenskar i år drar ner på julklappsköpen. Kunderna måste bli mer kreativa hur de spenderar sina pengar på.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Tre fjärdedelar (74%) håller redan på, eller har planerat att minska mängden presenter de ger till sina närmaste på grund av en ansträngd budget. Samtidigt planerar 69% att inte ge några presenter alls till de som är vuxna.
– Den ekonomiska situationen tar fram en ny sida hos konsumenterna – den kreativa pragmatikern – som hittar innovativa sätt för att få sina pengar räcka längre trots det ekonomiskt ansträngda läget, säger Erik Svensson, ansvarig för detaljhandel på Accenture.
Se bortom beprövade strategier
Han menar att anställda inom detaljhandeln måste vara öppna för att se bortom beprövade strategier och i stället fokusera på en mer nyanserad, data-driven kundservice med förståelse för varje kund, och sedan använda de insikterna för att skapa förtroende och förbättra kundupplevelsen.
Färre än 20% av konsumenterna känner sig optimistiska kring deras ekonomiska situation inför julen, och undersökningen visar att genomsnittskonsumenten planerar att spendera cirka 5 600 kronor, vilket är en minskning från tidigare år. De som kommer spendera minst i jul är de över 70 år, som beräknas lägga ut cirka 3 000 kronor under julsäsongen.
Förlängd shoppingsäsong
Den generation som förväntas spendera mest pengar är de som är i åldrarna 18–24. Här handlar det om över 7 000 kronor. Tätt efterföljt är de mellan 24 och 31 som förväntas spendera cirka 6 900.
Ytterligare ett intressant skifte som butiksägare sett inför denna säsong är potentialen till en förlängd shoppingsäsong då kunder hävdar att de påbörjade julhandeln redan i oktober, med november som ännu starkare handelsmånad än december.
Undersökningen visar att det är priset som är det viktigaste för konsumenterna när de shoppar (76%), värdet för pengarna kommer på en andraplats (58%).