Schibsted drar igång stort ledarprogram

Ledarskap För att klara konkurrensen från globala aktörer har mediekoncernen Schibsted gått över till en matrisorganisation. Nu utbildas 300 av företagets ledare för att bokstavligen kunna arbeta både på längden och tvären i matrisen.

Schibsted drar igång stort ledarprogram
Schibsted

I stället för en silostruktur där alla beslutsvägar går uppifrån och ner så har Schibsted, som bland annat äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, strukturerats som en matrisorganisation. På den ena ledden finns fyra geografiska delar och på den andra finns funktioner som produktion och teknologi, personalutveckling och finans.

– Det här görs så att man inte exempelvis i Spanien hittar på en produkt bara för den marknaden och att det skapas en produkt för var och en av de andra marknaderna. I stället ska produkter utvecklas i funktionen, för alla geografiska områden, berättar Sissel Sundby som är chef för ledarutveckling och chefsrekrytering på Schibsted Media Group.

Nya ledarprinciper

För att jobba effektivt i en matrisorganisation ska Schibsteds medarbetare vara innovativa på ett samarbetande sätt, tillräckligt snabbt och genom att använda människor som sin viktigaste resurs.

Ett viktigt ledaransvar är att öppna dörrar för sina medarbetare i den globala matrisen – att inte bara bygga sitt eget nätverk utan att hjälpa medarbetarna att bygga relevanta nätverk för att lätt kunna jobba med olika delar av företaget.

De 300 personer som ska gå programmet är höga chefer, specialister och andra som på olika sätt är nycklar till att få matrisen att fungera.

– Att så många ska gå programmet är för att vi behöver komma igång snabbt i den nya organisationen, säger Sissel Sundby.

Tränas som i idrott

Förutom utbildningsdagar ingår både coachning och övningar på arbetsplatsen. Det ingår också simulatorträning för att få ett upplägg med många olika pedagogiska metoder.

En del i programmet är att göra femveckorsövningar för att träna olika kompetenser.

– Det är som i idrott, man väljer en eller två saker och tränar dem, säger Sissel Sundby.

Ett område att träna kan vara att leda möten så att olika åsikter kommer fram.

– Vi vill ha ’diversity’. Alla ska inte vara eniga. Vi vill få en bra diskussion med olika infallsvinklar. Då gäller det att ha olika tekniker för att få också dem som inte pratar så mycket att kliva fram.

Efter fem veckors träning byter man och övar nya kompetenser.

– Vi vill att det man lär ska hålla över tid och vill se tydliga förändringar av beteenden, säger Sissel Sundby.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.