Samla företagets stjärnor där de behövs mest

Affärerna Tidigare har det varit en etablerad sanning att de mest framgångsrika företagen lyckas på grund av att de har de bästa medarbetarna. Nu visar managementföretaget Bain & Company att företag överlag har ungefär lika stor andel talanger. Det som skiljer är hur de används.

Samla företagets stjärnor där de behövs mest
Shutterstock

I undersökningen har Bain tittat på 25 globala företag och jämfört dem med företag som anses som bäst i respektive bransch. Dessutom har 300 vd:ar intervjuats.

Resultatet visar att företag i genomsnitt har 15 procent ”A-spelare” – alltså talanger eller stjärnor. I de företag som går bäst var siffran marginellt högre: 16 procent.

Det som var genomgående för de mest framgångsrika företagen var att de medvetet samlade A-spelarna på de positioner i företaget som har störst påverkan på resultatet, i stället för att sprida dem jämnt mellan avdelningar och roller.

På det sättet lyckades de fylla 95 procent av nyckelrollerna med A-spelare.

Självklart är det fler faktorer som spelar in i hur företag lyckas, men hur medarbetarna placeras har en avgörande påverkan.

Så hur gör man?

1. Ta reda på vilka som är era stjärnor. Många företag sätter löner och befordrar utifrån prestation och potential – A-spelarna rankas högt ur båda de aspekterna.

2. Se var stjärnorna är. För var och en av era A-spelare, se på två delar:

  •  Vad arbetar de med idag och är det ett effektivt sätt att använda deras talang?
  • Hur mångsidiga är de? Kan de prestera lika bra i en annan roll? Dina mest värdefulla medarbetare är både högpresterande och allsidiga. Om du har för få A-spelare på viktiga funktioner, flytta fler dit.

3. Identifiera era nyckelfunktioner. Var gör talangerna mest nytta? I ett IT-företag är det på IT- och utvecklingsavdelningen. I andra företag finns nyckelrollerna till exempel inom marknad eller försäljning.

4. Se talangerna som hela företagets tillgång. A-spelarna ska inte ”tillhöra” en viss avdelning eller funktion, utan se till att ni har processer som gör att de lätt går att flytta runt.

5. Slutligen: Agera. När du vet vilka som är talanger och var de behövs – placera dem där de gör mest nytta.

Källa: Harvard Business Review

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.