2010 startade Deniz Yildirim och två andra personer, alla med en bakgrund som IT-konsulter, företaget Tretton37 i Lund. Affärsidén var att ta fram skräddarsydd programvara för större företag och offentliga verksamheter.
Så släpper ni loss intraprenörskapet i företaget
Trenden Genom att ge medarbetarna ett större förtroende att driva egna projekt skapas ett engagemang som ger resultat på många olika plan. Så här fungerar intraprenörskapet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
De ville då utmana normerna i konsultvärlden och driva ett företag som de själva skulle vilja arbeta på.
Fakta
5 tips för att få fart på intraprenörskapet
- Anställ rätt personer med rätt inställning som fokuserar på tillväxt och förbättring. Det handlar om att vara öppen för förändring, att utmana och att lyssna – lika mycket som att lära ut, handleda och stödja andra.
- Se till att företagets kultur uppmuntrar innovation. Med rätt värdeord gör företaget det lättare för medarbetare att ta tillvara på sina intraprenöriella krafter.
- Erbjud en struktur som stöder dessa beteenden, både internt och externt. Det handlar om att skapa möjligheter för medarbetare och kunder att mötas, lära och dela kunskap.
- Använd empati som drivkraft för att det ska vara okej att göra misstag och ställa ”dumma frågor”.
- Lär av misstag, förbättra, prova nya tillvägagångssätt och fortsätt. Sätt medarbetarna och deras utveckling i första rummet.
– Vår ambition var att utveckla konsultbranschen och bli en förebild. Visionen var att skapa ett värdedrivet företag med fokus på våra anställda, kompetensutveckling och kunskapsdelning, med en arbetsmiljö som möjliggör kreativa lösningar, berättar Deniz Yildirim, som är vd i företaget.
Det fungerade bra och tillväxten kom snabbt. Sedan starten har tretton37 vunnit många priser och utsetts till DI-gaseller under flera år. Idag har företaget 325 medarbetare som finns på fem kontor i Sverige och i Slovenien.
Fokus på intraprenörskap
Vad är det då som skiljer Tretton37 från många andra företag i IT-branschen?
– Vi har ett mycket starkt fokus på intraprenörskap där alla som vill får agera entreprenörer inom företaget. Så länge det stöder företagets vision kan en medarbetare få budget och frihet att driva egna projekt, med hjälp från andra i företaget om det behövs, berättar Deniz Yildrim.
Företaget har sedan starten byggt en kultur som främjar innovation, med en värdegrund som kan sammanfattas med idéer som “challenge now”, “go beyond” och “embrace difference’”. I korthet handlar det om att ha nära till förändring, att alltid anstränga sig lite extra och att ha ett öppet sinne.
Medarbetarna tillbringar mesta tiden ute hos kunderna och när de kommer tillbaka till kontoret ingår att de ska dela med sig av lärdomarna.
– Det handlar då både om vad man lyckats bra med och om misslyckanden som vi alla kan bearbeta för att hela tiden bli bättre.
”Knowledge sharing”
Hos Tretton37 kallar man detta för “knowledge sharing”. Syftet är att medarbetare ska dela kunskap med varandra för att säkerställa att de fortsätter att lära sig och utvecklas. Det kan vara allt från en informell presentation under en afterwork eller en workshop där man tillsammans ska lösa utmaningar. Man arrangerar även större kunskapsevents där exempelvis kunder är inbjudna.
– Oavsett om det handlar om ett internt eller externt forum, fysiskt eller digitalt, kan vem som helst på företaget föreslå och genomföra det, med stöd från ledningen, berättar Deniz Yildirim.
Sedan starten har Tretton37 dessutom arrangerat IT-konferensen Leetspeak, ett öppet event som samlar IT-konsulter och programmerare i branschen för ett kunskapsutbyte.
– Under pandemin har vi pausat den konferensen men vi fortsätter hela tiden att hitta nya sätt att dela kunskap på, som webinarier, meetups och mentorskapsprogram.
Sitter inte på läktaren
Hos Tretton37 satsar man hårt på att stötta de intraprenöriella krafterna och att ta tillvara varje medarbetares kompetens på bästa sätt. Deniz Yildirim betonar att företagets vision är något som sätts gemensamt, för att alla medarbetare ska känna sig delaktiga och få utrymme att fatta egna beslut. Genom det stora ansvaret som medarbetarna får upprätthåller de också sitt eget varumärke och sin anställningsbarhet.
– Vi vill inte ha medarbetare som sitter på läktaren och bara gör det som ledarna sagt åt dem att göra. Genom vårt sätt att arbeta bidrar företaget också till tillväxten i medarbetarnas liv.
Agera mentor
Han konstaterar att idag räcker det inte för en IT-konsult med bara den tekniska kompetensen utan de måste också kunna affären för att skapa en lösning som fungerar för kunden. Det gäller för dem att ta initiativ och sälja, paketera och ta ansvar.
Den här typen av organisation innebär att ledarnas roll i mycket går ut på att agera mentor och möjliggöra ett kontinuerligt lärande. Varje måndag leder Deniz Yildirim ett 20 minuter långt interaktivt möte där 35 ledare deltar. På mötet går man igenom vad som hände förra veckan och vad som kommer att hända under den här veckan. Det är ett tillfälle till gemensam problemlösning, där alla kan be om eller erbjuda hjälp.
– För våra ledare handlar arbetet väldigt mycket om coaching och stöd, inte bara till sina team utan även gentemot varandra, avslutar han.