Det är vanligt att man som vd alltför länge skjuter upp negativa besked, exempelvis att ett projekt ska stoppas eller att medarbetare måste varslas om uppsägning. Den onödiga fördröjningen innebär att medarbetarna tappar dyrbar tid att bearbeta de negativa nyheterna.
Så levererar du tuffa besked
Verktygslådan För en vd är bland det svåraste i jobbet att berätta för sina medarbetare om ett beslut som kommer att påverka dem på ett negativt sätt. Detta kräver fingertoppskänsla och mycket empati.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Det gäller dock att välja rätt tillfälle att släppa nyheterna så att man undviker en jättetung stämning vid detta tillfälle.
Ta en paus
När det väl är dags ska informationen ges på ett ärligt, respektfullt och medkännande sätt. Man ska helt enkelt säga precis som det är utan att släta över eller gömma budskapet.
När den negativa nyheten väl är levererad är det bra om vd tar en liten paus i anförandet för att medarbetarna ska kunna andas, bearbeta och smälta det de hört.
Efter denna andningspaus gäller det för vd att på ett pedagogiskt sätt förklara vad som lett fram till beslutet. Här ska hen inte skylla på andra för att det blev som det blev.
Bekräfta känslor
I kommunikationen om en negativ nyhet är det viktigt att visa empati och bekräfta de känslor som beslutet rör upp. Här ska vd fokusera på medarbetarnas behov och inte på sina egna.
Mötet avslutas med att vd bjuder in till samtal om det som inträffat och erbjuder stöd i bearbetningen.
Det kan ju vara så att vd:n inte håller med om beslutet som fattats av styrelsen, men hen är trots allt anställd för att leverera besluten till medarbetarna på ett bra sätt. Anser vd:n att beslutet är felaktigt är det kanske dags att fundera på om hen kan vara kvar i företaget.
Vd-tidningen sammanfattar:
Så släpper du en tuff nyhet till medarbetarna
- Skjut inte upp tillfället att släppa nyheten för länge.
- Välj ett lämpligt tillfälle för att skapa en så bra stämning som möjligt.
- Säg som det är.
- Ta en paus i anförandet så att medarbetarna kan smälta beskedet.
- Förklara vad som lett fram till beslutet.
- Skyll inte på andra.
- Visa empati och bekräfta känslor.
- Bjud in till samtal och stöd.