Så kommunicerar trygga ledare

Ledarskap Effektivt ledarskap kräver sin kommunikatör. Den som är skicklig på att inspirera sina medarbetare har nämligen också goda chanser att bygga framgångsrika team. Här är fyra strategier för att motivera och inspirera ditt team genom god kommunikation.

Så kommunicerar trygga ledare
För att bli en bra ledare måste du vara en exceptionell kommunikatör. Så här gör du. Foto: Adobe Stock

1. Använd ett enkelt språk för att beskriva komplexa saker.

”Om du vill uppfattas som trovärdig och intelligent, använd då inte ett invecklat språk när ett enklare språk vore tillräckligt”. Citatet kommer från Daniel Kahneman, mottagare av ekonomipriset till Alfred Nobels minne 2002 och professor vid Princetonuniversitetet i USA. Han hävdar också att övertygande talare och författare gör allt de kan för att minska kognitiv ansträngning hos åhörarna.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Långa, invecklade meningar gör idéerna svåra att greppa i både tal och skrift, eftersom de kräver större koncentration av mottagaren. Du vinner över fler medarbetare till ditt team genom att ersätta långa ord och meningar med kortare och enklare diton.

2. Använd metaforer som fastnar.

Metaforer är ett kraftfullt verktyg som används för att likna abstrakta idéer vid något välbekant och vardagligt. Tankebilden skapar en större förståelse för den abstrakta idén. När du introducerar en ny, abstrakt idé kommer åhörarna automatiskt att leta i sin föreställningsvärld efter någon välbekant tankefigur som kan hjälpa dem att lättare förstå vad du talar om. Överraska och inspirera dina medarbetare med en egen, nytänkande metafor i din presentation.

3. Gör siffror levande.

Siffror kan vara informativa men samtidigt mentalt dränerande. Tricket för att göra dem mer intressanta och lättare att ta till sig är att ”förmänskliga” dem. Genom att sätta dem i perspektiv till något vardagligt och välbekant minskar du den kognitiva tyngden.

Att säga att anläggningen Northvolt Ett tar upp 500 000 kvadratmeter låter stort men abstrakt. Att säga att den tar upp lika stor yta som Gamla stan i Stockholm ger helt andra, mer målande bilder för åhörarna. Varje gång du introducerar en siffra, ansträng dig för att göra den mer engagerande och minnesvärd, så blir dina fakta i slutändan också mer övertygande.

4. Lyft fram affärsidén.

Vad är syftet med företaget? Framhäv det i alla kommunikationskanalerna: möten, PM, e-postmeddelanden, presentationer, sociala medier och marknadsföringsmaterial. Om din affärsidé står för något, stå upp för din affärsidé.

Källa: Harvard Business Review

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.