Det finns en hel del bilder av vad man tror att en toppsäljare är och de stämmer sällan överens med verkligheten. Framför sig ser man den karismatiske personen som kan sälja sand i Sahara eller is i Antarktis. Men verkligheten är betydligt tråkigare än så. Vad det handlar om i grunden är att agera konsekvent rakt igenom.
Så känner du igen en toppsäljare
Försäljning
Ett företag som har svårt att sälja sin produkt eller tjänst har inga ljusa framtidsutsikter. Att hitta toppsäljare är nyckeln till framgång. Men vad karaktäriserar en sådan?
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Fakta
5 kännetecken på en toppsäljare
- Har en vinnarskalle
- Bra på att lyssna
- Har en genuin passion för det de säljer
- Söker feedback från kunder och medarbetare
- Vill ständigt utvecklas
Vissa personer har säljådran i sig redan från födseln och för dem går det lätt att nå statusen som stjärnsäljare. Men det går också att lära sig konsten även om man inte har den sociala kompetensen medfödd. Fast vad som alltid krävs är att ha en vinnarskalle och att kunna njuta av spänningen av att fixa en stor affär. Toppsäljare måste ha en genuin passion för det de säljer och verkligen tro på det.
Bra på att lyssna
Första steget för att lyckas med försäljning är att man är väl förberedd och kan svara på alla frågor som en presumtiv kund har om varan eller tjänsten. En del av säljtekniken kan ersättas av expertkunnande om sin produkt eller tjänst.
Viktigt för en säljare är att ha kunskap om konkurrenternas produkter och tjänster. Toppsäljare följer konkurrenterna i media och på annat sätt och analyserar vilka svagheter de har jämfört med det egna erbjudandet.
De är bra på att lyssna aktivt på den presumtiva kundens behov, ställer många frågor för att verkligen förstå kundens problem och ger utrymme för kunden att delta i utformningen av lösningen.
Toppsäljaren prioriterar naturligtvis sina toppkunder men är lojal mot alla sina kunder och löser också deras problem på ett snyggt sätt. Genom att få feedback från kunderna och andra medarbetare utvecklas man som säljare till att ständigt bli bättre på det man gör.
En toppsäljare inser när det inte längre är lönt att jaga en kund och ger upp denne för att i stället fokusera på affärer som kan lyckas.