Så kan hela firman bidra till säljet

Försäljning Varje avdelning kan göra något för att stötta försäljningen. Här är säljproffsets bästa tips.

Så kan hela firman bidra till säljet
Läs om varför även icke-säljare bör bidra till säljet. Foto: Adobe Stock

Visst är det säljarna som sköter säljet? Självklart, men alla på företaget kan bidra till ökad försäljning. De till och med bör göra det, menar Patrik Nordkvist som är utbildare och rådgivare på försäljningsutvecklingsbolaget Försäljningschefen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Många har en snedvriden bild av vad försäljning är. De tror att du måste tjata på folk och lura dem att köpa något de inte vill ha. Det är viktigt att man reder ut vad är försäljning är för något, och får bort flosklerna och missuppfattningarna. Alla medarbetare bör tänka på hur de kan bidra till försäljningen, säger han.

Fakta

Därför bör icke-säljare bidra till försäljningen

  1. Antalet säljare är begränsat. I recession blir det viktigare att alla på företaget engagerar sig i försäljningen. Företag där fler bidrar till säljet har större förutsättningar att klara lågkonjunktur och sämre tider.
  2. Inga kan mer om verksamheten än företagets specialister. Deras expertkunskap kan bidra till försäljningen, både genom att de möter och berättar för kunder om sitt ansvarsområde, och genom att förmedla kunskap om produkten till säljarna, att ge en headsup till säljavdelningen runt nyheter och förbättringar i verksamheten som kan fungera som säljargument, och så vidare.
  3. Medarbetare med kundkontakt kan bidra till merförsäljning. Kundtjänsten, serviceteknikern eller konsulten – alla möter de kunderna i andra miljöer och situationer än säljarna, och kan fånga upp frågor och behov som säljarna kanske missar.

Alla med kundkontakt

Kundtjänst, konsulter, servicetekniker – många är de medarbetare som kommer i kontakt med kunder utan att ha säljansvar. Det finns en mängd saker de kan göra för att underlätta för säljavdelningen. I kontaktcentret kan man fånga upp potentiella kunder som hör av sig med problem och frågeställningar. Tricket är att se kundkontakten som ett sätt att hjälpa personer. Det är inte påträngande att ge ett förslag eller erbjuda sig att slussa någon vidare till säljavdelningen. När det görs på rätt sätt är det tvärtom god service.

Den som sitter som konsult ute på ett annat företag kan få tillfälle att notera vilka behov som finns ute på företaget. Vad klagar personalen på? Något som inte funkar, något som saknas? Här kan det finnas behov som säljarna kan hjälpa till med, om de får ett tips.

Ett annat exempel är serviceteknikern ute på jobb. Denne ser kanske en möjlighet för säljavdelningen att kontakta företagen med ett erbjudande, utifrån teknikerns iakttagelser på plats.

– Den som till exempel servar kaffemaskinen ute på arbetsplatserna ser kanske att kunden köper kakorna från en annan leverantör, och tipsar en säljkollega, föreslår Patrik Nordkvist.

Patrik Nordkvist är tidigare säljchef som nu är föreläsare, utbildare och grundare av försäljningsutvecklingsbolaget Försäljningschefen. Han anser att hela företaget bör bidra till säljet. Foto: Kristina Pohl

Specialkunskaper kan stötta säljet

Ofta handlar det om att pitcha företaget i kundmöten. Och varför skulle inte företagets specialister av olika slag passa för det? Är du till exempel ingenjör på ett teknikföretag vet du sannolikt minst lika mycket som säljarna om vad företaget har att erbjuda en ny kund. Detta bör man också göra företagets icke-säljare medvetna om.

Den som är specialist inom sitt ansvarsområde kan ge initierad och engagerad information till kunder, bedöma deras behov och påminna om tilläggstjänster eller produktnyheter som kan vara av intresse. Men med en hög säljmedvetenhet kan också företagets experter i högre grad bidra till säljarnas kunskap och koll på nyheter och andra försäljningsargument.

– Prata om inställning till försäljning. Poängen är inte att alla ska bli säljare, men de flesta kan bidra till försäljning genom att hjälpas åt, säger Patrik Nordkvist.

Våga fråga

Det är inte bara medarbetare med kundkontakter som berörs. Alla i företaget kan påverka försäljningen med sitt agerande. På ekonomiavdelningen kan man tänka på att en faktura kan ha ett säljande budskap. De som kommer i kontakt med kundtjänsten kan tänka på att stötta dem i deras arbete.

Mycket av icke-säljarnas förmåga att bidra till säljet handlar alltså om förhållningssätt till försäljning. Som sagt: uppmuntra icke-säljarna att se sälj som en fråga om hjälpsamhet gentemot kunden. En service där man försöker förstå kundens behov och en möjlighet att bidra till kundnöjdhet. Det är säljmedvetenhet.

Det kan handla om något så enkelt som att den som arbetar med kundkontakter vågar be kunden förklara sitt problem, för att bättre förstå hur man kan hjälpa till.

– Nästa sak är att våga fråga lite mer om vad kunden söker efter. De flesta sätter upp garden lite extra om det ringer en säljare, men när det är en serviceperson eller liknande som ringer så berättar folk ofta mer och öppnare. Det ger en unik möjlighet att få konkreta tips, förklarar Patrik Nordkvist.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.