Så formar du din strategi i en värld av AI

Krönika En strategi handlar om att peka ut riktning och göra val. Men hur ska vi tänka när omvärldsförändringarna sker i exponentiell hastighet, frågar sig Vd-tidningens krönikör. "Lösningen måste rimligtvis bli att gå från strategi till vision."

Så formar du din strategi i en värld av AI
Hur jobbar vi med strategi i den nya AI-eran? Foto: Adobe Stock

”Har du testat chattboten ChatGPT?” frågar min gode vän. Det är januari 2023 och jag har ännu inte hört talas om det som ska bli vårens stora snackis. Vi sitter på en kvarterskrog på Söder, och jag lyssnar klentroget på hans entusiastiska utläggning om detta nya fantastiska verktyg.

Dagen efter blir jag ombedd att skriva en kort text till en annan bekant. Efter några rader kör jag fast. Jag vet ungefär vad jag ska skriva men får bara inte ihop det. Någonstans i bakhuvudet smyger sig gårdagens samtal fram. Jag surfar in på ChatGPT och resten är som man brukar säga historia. Sedan dess känns det som om allt kretsar kring AI. Utvecklingen går i rekordfart. Det går så fort att en grupp högprofilerade experter och forskare nyligen manade till en tillfällig paus, så att samhället och politiken ska ha en chans att hinna anpassa sig och överblicka de konsekvenser som tekniken för med sig.

Vad händer när AI förändrar förutsättningarna för andra aktörer i tjänstesektorn, kommer de då att röra sig in på vårt område? Mycket tyder på det.

Ett par veckor efter min första ”date” med ChatGPT åker hela firman på konferens. Som vanligt börjar vi vårt första pass med en omvärldsreflektion. Vad händer därute och hur påverkar det oss? ”Needless to say”, kretsar många kommentarer och tankar kring ChatGPT. Det är uppenbart för alla i rummet att AI och chattbotar kommer förändra förutsättningarna för oss advokater. Men det blir inte frågan om hur AI kommer påverka vår verksamhet som fastnar hos mig. Det blir frågan om hur AI:s påverkan på andras verksamheter kommer påverka oss. Vad händer när AI förändrar förutsättningarna för andra aktörer i tjänstesektorn, kommer de då att röra sig in på vårt område? Mycket tyder på det. Men hur möter vi det hotet? Finns det någon strategi vi kan dra fram ur byrålådan för att hantera ett hot vi inte kan greppa varken till innehåll, omfattning eller hastighet?

Malcolm Wiberg är partner på advokatbyrån Westerberg och krönikör i Vd-tidningen.
Malcolm Wiberg är partner på advokatbyrån Westerberg och krönikör i Vd-tidningen.

En strategi handlar om att peka ut riktning och göra val. Utifrån hur vi ser ut, vad vi tror om framtiden et cetera, stakar vi ut en plan. Valen gör vi i planen. Så kan man förstås göra, och det har ju funkat bra så länge omvärldsförändringarna var måttliga, när verkligheten på några års sikt var i stort sett densamma som i dag. Men hur ska vi tänka när omvärldsförändringarna sker i exponentiell hastighet?

Lösningen måste rimligtvis bli att gå från strategi till vision. En vision på riktigt, en vision som inte är ett mål utan en beskrivning av ett framtida tillstånd som vi vill uppnå. Vi måste vi helt enkelt flytta valen från den strategiska planen till situationen. Måhända blir AI:s första offer det klassiska strategiarbetet. Från en strategi som styr till en vision som vägleder. Eller för att citera Konosuke Matsushita: ”Just take the right path and put one foot ahead of the other. There is no need for tactics or strategies; proceed one step at a time, and eventually you will reach your destination.”

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.