nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Poddavsnitt 3 – Vd som vågar vara sig själv

Modet att visa att hon är rädd har tagit den före detta Sweco-vd:n Helena Källerman långt.
– Det modet hade jag inte för 15 år sedan. Då klev jag in i den kostym jag förväntades ha. Nu vågar jag ta ut svängarna, säger hon i tredje avsnittet av podden Krossa glastaket.

Helena Källerman

Genom att Helena Källerman vågade vara sig själv som vd för Sweco Position vågade medarbetarna också vara sig själva. FOTO: Anders J Larsson

Lyssna på poddavsnitt 3 med Helena Källerman här.

När Helena Källerman lämnade jobbet som vd för Swecos IT-konsultdel sa en av medarbetarna att Helenas sätt att vara hade låtit medarbetaren vara på sitt sätt.

– Jag tror att det är viktigt att vara en role model, en förebild, i att våga vara sig själv. Det tillåter andra att vara sig själva. Jag kanske inte helt har samma kläder som alla andra, jag svär ibland på scen och jag vågar tänka visionärt och se om det faller eller inte, säger hon.

Från naiv till ödmjuk

Mod har också behövts när Helena Källerman jobbat som ekonom för Läkare utan gränser i olika delar av världen. Och det jobbet har helt klart påverkat hennes ledarskap här hemma.

– Jag var också så naiv när jag åkte och tänkte att jag skulle lära ut allt jag kan om ekonomi, men det visade sig att jag inte kan någonting. Det gjorde mig mer ödmjuk och jag har fått mer respekt för andras kunskap och erfarenheter, säger hon.

Hon understryker att hon har självförtroende fortfarande, men hon har inte så stort behov av att hävda det.

Helena Källerman lämnade nyligen jobbet som vd på Sweco för att bli egen konsult och det har krävt mod på ett nytt sätt, att våga stå på egna ben och att sälja in sig själv.

Led i kontexten

En annan sak som Helena Källerman tycker är avgörande för ledarskapet är att sätta saker i sin kontext. Både internt och externt. Att till exempel komplettera information med vad den innebär för individen och gruppen. Det minskar stressen inför förändringar att tydligt veta vad de innebär.

Externt handlar kontext om att se vad som händer i omvärlden. Är det många uppköp av bolag i branschen eller är människor på väg att börja använda andra typer av produkter än den vi arbetar med?

– Orka ha koll för att förstå vad som händer, då blir det inte så svårt att sätta det som händer i ett sammanhang, säger Helena Källerman.

Lyssna på poddavsnitt 3 med Helena Källerman här.

Läs också Vd-tidningens intervju med Helena Källerman, Sju steg som förtydligar vd:s vardag

Mer från podden Krossa glastaket:

Läs om och lyssna på poddavsnittet 1 med Handelsbanken Livs vd Louise Sander.

Läs om och lyssna på poddavsnittet 2 med Antenns vd Helene Hasselskog.

Läs mer om podcasten här, Ny ledarskapspodd om osynliga karriärhinder.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.