nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Poddavsnitt 2 – Värderingar bär både vd och bolag

Antenns vd Helene Hasselskog blandar vad som kan tyckas vara hårda och mjuka värden när hon nämner sina tre ledord: ansvar, respekt och glädje.
– Det är när man hittar den kombinationen som man får tillgång till människors kraft, säger hon i andra avsnittet av podcasten Krossa Glastaket.

Helene Hasselskog

Antenns vd Helene Hasselskog intervjuas om värderingar i andra avsnittet av podcasten Krossa glastaket.

Lyssna på avsnitt 2 med Helene Hasselskog här.

– Den här kraften hos människor är vad jag vill komma åt som chef, hur jag kan jobba för att alla ska bli sitt bästa jag, säger Helene Hasselskog.
Hon pratar mycket med medarbetarna om vad som gör att de får flow och vad de behöver för förutsättningar.
Medarbetarna beskriver i sin tur Helene Hasselskog som krävande men rolig att jobba för.
– Det ska inte vara en promenad i parken, då når man inga högre mål.

Värderingar viktiga

För Helene Hasselskog är värderingar viktiga och Antenn, där hon är vd, hjälper medarbetare i företag som ska göra uppsägningar att komma vidare till ny sysselsättning.
– Nu jobbar jag i en organisation där värderingar är hela idén som bär upp bolaget, men om jag inte jobbar i en sådan organisation är det viktigt att ledarskapet stämmer överens med hur jag vill att människor blir behandlade, säger hon.

Gräv i ditt nätverk

Nätverk är en annan sak som Helene Hasselskog värderar högt och använder sig av – både när hon nyligen samlade in en miljon kronor till kvinnor i Indien och när hon gör affärer.
– När jag jobbar business to business är det en enorm tillgång att ha ett nätverk. De jag vill göra affärer med är människor jag litar på och om det är människor jag litar på och har känt över lång tid är det lätt att göra affärer snabbt, jag behöver ingen inställelsetid. Då blir det en affärsmöjlighet med nätverket, säger hon.

Gamla och nya värderingar

Värderingar skiljer sig mycket mellan Helene Hasselskogs generation och dagens unga.
– Vi 60-talister kämpar på och stannar kvar och reder ut saker medan unga är mer fostrade att passar det inte så går de. Jag tror att det vore bra med en kombination, att vi lär av dem och de av oss. Ibland tar det emot, men då kan man göra skillnad. Det är inte bara en utförslöpa, säger Helene Hasselskog.
Hon avslutar ändå intervjun i podden med det råd hon skulle vilja ha gett sig själv som ung.
– Ha kul. Det är bara ett jobb.

Lyssna på avsnitt 2 med Helene Hasselskog här. 

Läs om det första avsnittet av Krossa glastaket med Handelsbanken Livs vd Louise Sander här.

Läs mer om podcasten här, Ny ledarskapspodd om osynliga karriärhinder. 

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.