5 sätt att skapa tillväxt via Linkedin

Sponsrat av Smartson VD-skapet sätter våra strategiska och taktiska färdigheter på prov. Från långsiktiga affärsbeslut till operativa detaljfrågor som kommer på uppstuds. För att bygga både varumärke och den tillväxturbin dina affärsmål kräver så behöver vi ofta bryta mönster för att ta nya steg. Idag tipsar, Rekommendatationsbyrån Smartsons CEO, Karl Händel om 5 sätt som hjälper dig att nå målen snabbare via Linkedin.

5 sätt att skapa tillväxt via Linkedin

1. Leadsgenerering – Bygg långsiktiga relationer med annonsering

LinkedIn är den bästa annonsplattformen om du söker precision före maximal trafikvolym per krona. Inget annat socialt medie kan med samma exakthet nå branscher, titlar eller företagstillhörighet. Annonsformaten finns som sponsrad inbox-mejl till leads ads som presenteras i besökarens nyhetsflöde. Ett tips är att inte se Linkedin som lågprisvaruhuset för annonsering – det är istället köpplatsen för precis annonsering.

Köpbeslut tas oftast av 4 till 5 personer i en organisation – därför kan inte ditt budskap riktas mot endast en profiltyp på Linkedin”

 2. Social Selling – Växla upp ditt personliga varumärke

Ett modeord de senaste åren som bygger på din och dina kollegors skicklighet att interagera med beslutsfattare och nyckelpersoner via sociala medier. En bra utgångspunkt för lyckad  Social Selling är att vara hjälpsam, dela relevant innehåll för målgruppen och att vara en dialogstartare. Precis som framfångsrikt företagande är Social Selling inte ett kortdistanslopp utan ger effekt över tid. Hur har din organisation implementerat metoden  i säljarbetet?

Är rekrytering både kostsamt och tidskrävande för dig och ditt team?”  

3. Employer Branding – Rekrytera kostnadseffektivt

Visste du att LinkedIn har ett fullskaligt rekryteringsverktyg? Rätt logiskt när de byggt världens största yrkesnätverk. En stor USP är att verktyget fungerar utmärkt för både små och större organisationers rekryteringsbehov. En stor konkurrent till samtliga rekryteringsbyråer och plattformar utifrån precision och kostnad. Tänk på att hur ditt företag presenteras på LinkedIn är en nyckel för hur attraktiv din arbetsplats upplevs för potentiellt framtida kollegor.

Processen mot effektiv prospektering får aldrig stagnera – hitta verktyg och strategier för hur ditt team ska arbeta.”

 4. Sales Navigator – Navigera med smart prospektering

Har du testat Sales Navigator i ditt prospekteringsarbete? Du som använder LinkedIn frekvent kommer att märka att den kostnadsfria versionen blir en begränsning utifrån antal sökningar per månad m.m. Sales Navigator är en tjänst som passar ypperligt för försäljningschefen och dess framåtlutade team. Här bygger du upp ditt prospekteringsarbete bland närmare 700 000 miljoner användare. Prova gärna demoperioden om verktyget passar ditt arbetssätt innan du investerar i ett längre abonnemang.

5. Företagssidan – Varumärkets hub på LinkedIn

Hur viktig är företagssidor på LinkedIn? Svaret är förstås baserat på hur din övriga marknadsstrategi ser ut. Företagssidan är en hub för partners, kollegor och framtida talanger som du vill attrahera. Så börja med att all information är korrekt innan du börjar sätta din innehållsplan för året. En innehållsplan ska matcha din marknadsplans mål – ett tips är att hitta en ambitionsnivå du kan hålla hela året. Och matcha organiskt innehåll med sponsrat content med tydliga call-to-actions.

Smartson genomför tillväxtuppdrag för både start-ups och globala företag. Vägen till ert affärsmål står alltid i centrum.”

Vill du lära dig mer hur du kan lyckas med tillväxtarbetet på LinkedIn? Ta del av Smartson – The Recommendation Agencys senaste case och resultat via business.smartson.com. Bland Smartsons uppdragsgivare finner du Procter & Gamble, Dustin, Loréal, Electrolux och Arla. Kontakta gärna Smartsons CEO, Karl Händel (karl@smartson.se/070-7586010) för en  kostnadsfri konsultation.

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.