Office peacocking
Att ”pimpa” tråkiga kontorslokaler med modern möbeldesign och färgglada mönster, och därigenom (förhoppningsvis) locka tillbaka medarbetarna från distans- och hybridarbete.
Omvärldsbevakning När omvärlden förändras hänger språket med. Sålunda är det ibland läge att uppdatera sig på de senaste orden och uttrycken i tiden. I en krönika i HR-nytt går Owl Labs vd Frank Weishaupt igenom den senaste tidens ”buzzwords” som vi svänger oss med i kontorslandskapet.
Att ”pimpa” tråkiga kontorslokaler med modern möbeldesign och färgglada mönster, och därigenom (förhoppningsvis) locka tillbaka medarbetarna från distans- och hybridarbete.
När anställda dyker upp på kontoret bara för att visa upp sig och låta arbetsgivaren se att de är där. Efter att ha synts över en kopp kaffe med kollegorna åker de till hemmakontoret igen.
Föreställningen att anställda som arbetar på kontoret favoriseras av sina chefer, eftersom de syns mer och därför kan uppfattas som flitigare. Råder proxmity bias (närhetsbias eller social partiskhet) på arbetsplatsen kanske de hybrid- och distansanställda går miste om befordringar och får ett sämre förhållande till sina chefer.
Att förbereda sig för en potentiell uppsägning genom att söka jobb, fortbilda sig och göra sig mer attraktiv som kandidat. En annan variant är att sprida ut inkomstkällorna genom extrajobb för att trygga sig.
När medarbetare gör en minimal insats för att få behålla sitt jobb, men inte anstränger sig extra för sin arbetsgivare. Detta kan innebära att inte delta aktivt i möten, inte frivilligt ta på sig uppgifter och vägra att arbeta övertid.
När en arbetsgivare indirekt försöker få en anställd att säga upp sig, genom olika metoder som att medvetet skapa en ogästvänlig arbetsmiljö, undanhålla resurser och utvecklingsmöjligheter, ge otillräcklig feedback eller uppskattning, eller överhopa den anställde med orimliga arbetsuppgifter.
Ett sätt för företag att anpassa sig till den föränderliga marknaden samtidigt som man undviker kostnaden för att anställa nya talanger. Företaget skaffar sig ny kompetens utan att anställa på heltid, till exempel genom kontraktsanställning eller genom att belägga befintliga anställda med ytterligare ansvar.