Delicard har sedan 1996 specialiserat sig på gåvokort.
– Anledningen till att vi satsat på gåvokort är att det är mycket svårt att hitta en enda present som är rätt för alla. Med ett gåvokort kan medarbetarna välja mellan många olika produkter. Man garanterar då att mottagaren får en present som hen blir glad av. Dessutom blir logistiken betydligt enklare, säger Helena Törnell, som varit produktchef på Delicard sedan 2013.
Efter varje jul gör Delicard en undersökning av vilka produkter som kundens medarbetare plockat ut och på så sätt kan de till nästa år ladda gåvokorten med de mest populära produkterna.
– Elektronikprodukter, som powerbanks och bluetooth-högtalare blir allt mer populära liksom köksprodukter med gjutjärnspannor i topp, berättar Helena Törnell.
Hon har sett att många företagsledare vill ha med friskvårdsprodukter i paketen.
– Men det är nog mer en önskedröm från ledarnas sida. Få medarbetare väljer den typen av produkter.
Julstressade vd:ar
Helena Törnell har mött många stressade vd:ar som är ute i sista minuten vilket ofta landar i nödlösningar som risker att skapa missnöje på jobbet.
Undersökningar som Delicard gjort visar att var tredje medarbetare blivit missnöjd med en julklapp som de fått av chefen.
– Allra mest missnöjda blir de om paketet innehåller en kopp, en isskrapa eller något annat som pryds av företagets logotyp. Det är viktigt att ha en bakomliggande tanke. Det som gör att flest blir missnöjda är att julklappen känts som en nödlösning. För att undvika missöden som att ge en fårfiol till en vegan, tänk på att julklappen ska passa alla livsstilar och religioner. I våra undersökningar visar det sig nämligen att två procent har upplevt att de fått en present som inte passar deras livsåskådning, säger Helena Törnell.
Oönskade julklappar säljs vidare
På julaftonskvällen 2017 ramlade det in tusentals annonser på marknadsplatsen Tradera med oönskade julklappar. Inte mindre än 35 procent fler annonser kom 2016 jämfört med förra året. Det är kläder, heminredning och teknikprylar som toppar listan över vad svenskarna säljer.
Tittar man på enskilda produkter så är det framförallt dam- och herrkläder, svenskt porslin och glas, mobiltelefoner, väskor, hudvård och parfymer som svenskarna väljer att sälja.
– Att så många fler svenskar väljer att sälja vidare sina julklappar istället för att låta dem stå och damma i ett skåp är positivt. Det märks att det skett en attitydförändring. Man är mindre benägen att låta sina grejer samla damm eller att slänga dem. Man ser hellre att de får ett nytt liv hemma hos någon annan. Och det är ju jättebra för miljön, berättar Sofia Hagelin, presschef Tradera.
Ofta är det oönskade julklappar som säljs vidare, men det kan också vara att man väljer att uppgradera sin pryl, vilket till exempel förklarar varför teknikprylar hamnar så högt upp. Man kanske har fått en ny mobiltelefon i julklapp och väljer att sälja sin gamla.
– Det är ju alltid en chansning att köpa kläder i julklapp, eftersom alltifrån passform, storlek och stil ska passa den som får plagget. Det kan säkert förklara varför kläder hamnar i topp på listan, säger Sofia Hagelin.
Traditionella julbord
När det gäller julbord föredrar 4 av 5 svenskar ett traditionellt svenskt julbord, visar en undersökning från branschorganisationen Visita. Unga är de som i störst utsträckning tycker traditionen med julmat är mycket viktig och de väljer i högre utsträckning vegetarisk.
Viktigast när svenskarna äter julbord på restaurang är att allt är lagat på plats av restaurangens kockar. Fyra av fem uppger att det är mycket eller ganska viktigt. Och 59 procent tycker det är mycket eller ganska viktigt att maten är närproducerad. Unga vill också i högre grad ha underhållning kopplat till att de äter julbord på restaurang
Det traditionella svenska julbordet dominerar stort och nära fyra av fem föredrar julbord med sill, skinka, köttbullar och andra traditionella rätter, enligt undersökningen.
Fakta
Lagar och regler kring julklappar och julbord
- Julgåvor till anställda Julgåvor som arbetsgivare ger till anställda och som är värda högst 450 kronor är skattefria för den anställda. Skattefriheten gäller inte gåvor som lämnas i pengar. Arbetsgivaren får göra avdrag för utgiften för gåvorna som en personalkostnad. Om arbetsgivaren på begäran av den anställda i stället för julgåva, skänker pengar till ideell verksamhet ska den anställda beskattas för gåvans värde som för lön. Detta eftersom gåvan jämställs med kontanter. Om arbetsgivaren för egen del bestämmer att, i stället för julgåvor till sina anställda, skänka pengar till en ideell organisation uppkommer inte någon skattepliktig gåva för de anställda. Arbetsgivaren får i det fallet inte göra avdrag för gåvorna.
- Julgåvor till kunder Julgåvor till kunder är inte avdragsgilla. Avdrag medges dock för enklare reklamgåvor av förhållandevis obetydligt värde till kunder, om gåvorna antingen har direkt anknytning till företagets verksamhet eller är enklare presentartiklar.
- Julbord för anställda Julmåltider för anställda är en skattefri förmån för de anställda om det är fråga om intern representation, till exempel en personalfest. Arbetsgivare får göra avdrag för julbord enligt samma regler som gäller för andra typer av personalfester. Avdrag för personalfest medges för högst två fester per år.
- Julbord för kunder Julbord för kunder är inte en avdragsgill kostnad. Däremot medges skäligt avdrag, högst 60 kronor per person, plus moms, för förfriskningar och annan enklare förtäring av mindre värde om det finns ett omedelbart samband med verksamheten, till exempel i samband med affärsförhandlingar.