I dag presenterar Academic Work sin årliga rapport YPAI, Young Professional Attraction Index. En undersökning som ger en inblick i hur framtidens arbetstagare ser på arbetsmarknaden och var de vill jobba.
LISTA: Här är drömbolagen för unga talanger
Arbetsgivarvarumärke Hälso- och läkemedelsbranschen lockar unga talanger, bra kollegor och lön är viktigast på arbetsplatsen och så attraherar du framtidens arbetstagare. Läs allt om Academic Works rapport YPAI som släpps idag.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Fakta
Om undersökningen YPAI:
Antal respondenter: 4741
Män: 40%
Kvinnor: 59%
Arbetande: 45%
Studerande: 15%
Studerande med arbetslivserfarenhet: 21%
Jobbsökande: 17%
Annat: 2%
Young Professional Attraction Index produceras av Academic Work i samarbete med Kantar.
Topplistan
I topp bland arbetsgivare som betraktas som mest attraktiva ligger Ikea, som varje år haft topplaceringar på listan sedan undersökningen startade. En tydlig trend som kan utläsas av de nya företag som tillkommit på listan är att bolag inom hälso- och läkemedelsbranschen har blivit alltmer populära. Nykomlingen Novo Nordisk gör rekordentré och placerar sig på plats två. I topp hittas även Google, Microsoft, Apple och Volvo Group.
Fakta
Topplistan 2024 (2023):
1. IKEA (3)
2. Novo Nordisk (ny)
3. Google (2)
4. Microsoft (7)
5. Apple (5)
6. Volvo Group (4)
7. AFRY (11)
8. Lunds universitet (senast med på listan 2019)
9. Spotify (1)
10. EY (18)
Nykomlingar på listan:
1. Novo Nordisk – plats 2
2. Nexer – plats 17
3. Thermo Fisher – plats 22
4. Mercedes – plats 23
5. Apoteket – plats 38
6. Bosch – plats 50
7. Polypeptide – plats 51
8. Alstom – plats 54
9. Holmen – 63
10. Rejlers – plats 72
11. Fortum – plats 79
12. Stena – plats 89
13. Lidl – plats 92
Bolag som är tillbaks på listan efter att inte varit med på några år:
1. Lunds universitet – plats 8 (senast med 2019)
2. Stockholms universitet – plats 25 (senast med 2019)
3. Essity – plats 41 (senast med 2021)
4. Pfizer – plats 45 (senast med 2021)
5. Tyréns – plats 47 (senast med 2020)
6. COWI – plats 56 (senast med 2021)
7. Ramboll – plats 57 (senast med 2020)
8. Åhléns – plats 65 (senast med 2021)
9. Bravida – plats 86 (senast med 2021)
10. Malmö Stad – plats 96 (senast med 2021)
11. SAS – plats 98 (senast med 2021)
Bolag som klättrat respektive tappat mot 2023 års lista:
1. Astra Zeneca – plats 12 (förra året 42)
2. KPMG – plats 18 (förra året 39)
3. WSP – plats 19 (förra året 36)
4. Accenture – plats 27 (förra året 61)
5. Alfa Laval – plats 29 (förra året 47)
6. Scania – plats 32 (förra året 46)
7. Vattenfall – plats 33 (förra året 62)
8. Länsstyrelsen – plats 40 (förra året 74)
9. Siemens – plats 46 (förra året 69)
10. Länsförsäkringar – plats 61 (förra året 71)
11. Nordea – plats 66 (förra året 81)
12. SEB – plats 67 (förra året 88)
13. Polismyndigheten – plats 77 (förra året 96)
14. DHL – plats 87 (förra året 94)
15. Amazon – plats 91 (förra året 95)
1. Spotify – plats 9 (förra året 1)
2. Volvo Cars – plats 26 (förra året 6)
3. ICA-gruppen – plats 36 (förra året 12)
4. Polestar – plats 60 (förra året 9)
5. Electrolux – plats 69 (förra året 31)
6. Stockholms Stad – plats 78 (förra året 37)
7. Transportstyrelsen – plats 80 (förra året 52)
8. Swedbank – plats 81 (förra året 51)
9. Northvolt – plats 84 (förra året 19)
10. Tesla – plats 95 (förra året 50)
Arbetsplatsens viktigaste egenskaper
I år utförs undersökningen för tionde gången och under dessa år har spelplanen förändrats rejält, menar Petter Ingmansson, Head of Employer Branding på Academic Work, som presenterar rapporten på ett seminarium.
Efter pandemins framfart och en ökad digitalisering är det svårare för arbetsplatser att stoltsera med ett attraktivt geografiskt läge. Andra faktorer som fallit bort från listan över de viktigaste sakerna är bland annat professionalism, eget ansvar och nytänkande. I stället är det arbetsplatsens värderingar och kultur, mångfald, jämställdhet och ett flexibelt arbetsliv som eftertraktas. Bestående faktorer på listan är en bra chef och ledarskap, karriär och utvecklingsmöjligheter, kollegor och social arbetsmiljö samt lön, som alla hittas i topp.
– Lön är fortfarande en viktig faktor, vi kan inte ta bort det. Det är inte allt men vid likadana tjänster är det oftast lönen som avgör, säger Petter Ingmansson under seminariet.
Fakta
Viktigast enligt Young Professionals (#1 prioritet för)
Bra kollegor och arbetsmiljö 66% (20,5%)
Lön 60% (16%)
Flexibilitet och work-life balance 45% (12,3%)
Karriär- och utvecklingsmöjligheter 45% (12,5%)
Bra chef/ledarskap 43% (9%)
Trygg anställning/företagets stabilitet 40% (10,4%)
Arbetsuppgifteras karraktär och utformning 36% (10,4%)
Företagskutur/värderingar 22% (3,9%)
Jämställdhet mångfald och hållbarhet 21% (3,9%)
Förmåner utöver lön 18% (1,2%)
Se över ledarskapet
I undersökningen svarar drygt fyra av tio att en bra chef och ett bra ledarskap är en viktig del av arbetsplatsen, och en av tio har satt det som högsta prioritet när de väljer arbetsplats. Detta har Academic work tittat närmare på.
55 procent vill någon gång under sitt arbetsliv bli chef, 17 procent vill inte bli chefer och 28 procent vet inte.
När det kommer till vad som gör en chef till en bra chef är det förtroende, kommunikation, uppmärksamhet, respekt och stöd som utmärker sig. På andra sidan hittas en chef som sitter för mycket i möten, jobbar hemma och lägger all tid på administration.
– Ska cheferna lägga mest tid på administration eller på sakerna som de anställda faktiskt vill ha? Generellt delegerar man dessa frågor till någon annan än vd:n och det är ganska talande, säger Markus Åberg, head of talent advisory på Academic Work under presentationen.
– Här måste vi titta på rollen – ska vi se till att chefer får vara den ledare medarbetarna verkligen behöver? Vi behöver se över den förlegade synen på hur vi ska rekrytera chefer, säger Petter Ingmansson.
Så attraherar du kompetensen
Får folk välja mellan en gratis resa till Paris och en gratis resa till Rom är utfallet ungefär 50/50. Får de dock välja mellan en gratis resa till Paris och en gratis resa till Rom, men där kaffet ingår under vistelsen i Rom, väljer hela 80 procent att resa till Rom. Det speglar hur viktigt det kan vara att göra det där lilla extra – dels för att bli attraktiv för ny kompetens, dels för att få den att stanna.
Petter Ingmansson och Markus Åbergs bästa tips till arbetsgivare är att hitta ”sitt kaffe”.
– Vad är det som är lite bättre på din arbetsplats än någon annan stans? Hitta det och förmedla det. Att visa vad man får ut av att jobba hos dig kommer att vara en fördel när man sätter sig vid rekryteringsbordet, säger Markus Åberg.
– Vi tror att man måste visualisera vilka interna karriärvägar som finns för att medarbetarna inte ska söka sig vidare. Och de vägarna behöver inte vara att bli chef. 17 procent vill inte bli chefer men de flest vill ändå utvecklas på sin arbetsplats. Här kan interna karriärdagar vara en möjlighet, säger Petter Ingmansson.