Så utvecklade HR Spotify
Titel: Bold
Boktips Har det blivit några sköna dagar i hängmattan än? Om inte – passa på i ljuva augusti och unna dig samtidigt en god bok, eller flera. Här är några intressanta lästips, om allt från strategiskt lyssnande till hur Spotify har bedrivit sitt HR-arbete.
Titel: Bold
Författare: Katarina Berg
Förlag: Sanoma Utbildning
Spotify förändrade musikvärlden, men har också flyttat fram positionerna för hur modiga företag arbetar med HR. I boken ”BOLD – strategiskt HR-arbete i en ny tid” får läsaren en exklusiv inblick i det snabbväxande techbolaget. Katarina Berg, företagets globala HR-chef, och hennes internationella HR-team, visar hur både företag och individer vinner på ett modigare HR-arbete, oavsett om det gäller ett utmanande förändringsprojekt, global tillväxt eller om det viktigaste är att hitta rätt medarbetare till nyckelposter.
HR ska både utveckla och utmana, vilket kräver mod. För att HR-arbetet ska kunna skräddarsys till den egna organisationen krävs också djup insikt i verksamheten. På Spotify refererar teamet ofta till ”HR-paletten”, vilket på bolaget innebär 171 olika kunskaps- och expertområden. För att kunna bedriva HR framgångsrikt måste man kunna anpassa paletten till sin egen organisation. Det går nämligen inte att kopiera andras framgångssagor eftersom varje organisation är unik, förklarar Katarina Berg i boken.
Titel: Försäljning. Metoder, modeller och säljteknik
Författare: Roberto Picornell, Anders Torelm
Förlag: Sanoma Utbildning
Litteraturen inom försäljning har länge fokuserat på personliga exempel eller specifika metoder. Nu kommer en bok som tar ett helhetsgrepp om ämnet. ”Försäljning” täcker försäljningsyrkets hela område, från praktiska exempel till strategisk planering. Den är avsedd för studerande på högskolor, affärsskolor, yrkeshögskolor samt säljutbildningar inom svenskt näringsliv. Men den passar alla som vill lära sig mer om försäljning och utveckla sin säljkompetens, oavsett bransch och yrke. Boken förklarar hur man säljer till företag (Business-to-Business) och till konsumenter (Business-to-Consumer), både vid enklare och mer komplex försäljning. Den presenterar dessutom metoder, modeller och praktiska verktyg, baserade på aktuell forskning, för att möta digitaliseringen och globaliseringen på bästa sätt.
Titel: Emplayment: ledarskap som frigör engagemang, energi och effekt
Författare: Tommy Lundberg, Jesper Ek
Förlag: Liber
Emplayment tar sin utgångspunkt i mänskliga behov och drivkrafter, den hjälper ledare att frigöra engagemang, energi och effekt i sin organisation. I boken varvas teoretiska studier med levande exempel och författarnas egna erfarenheter för att förklara varför det är dags att förändra det ledarskap som dominerat arbetslivet i över hundra år.
Boken är ett inspirations- och arbetsverktyg för chefer, ledare och ledningsgrupper i såväl privata som offentliga organisationer. Men den är också nyttig för den som vill utvecklas i sitt medarbetarskap. För att citera ur boken: ”I miljöer där medarbetarna känner sig inkluderade, involverade, motiverade och engagerade pratar man om hela organisationen som ”vi”. Om du hör dina medarbetare, eller för all del dig själv, prata om andra i organisationen som ”de” så är det en varningssignal. Vi-känslan är helt avgörande för prestationen.”
Titel: Toxiska chefer. Så hanterar du ledare som missbrukar sin makt
Författare: Martina Skowronska
Förlag: Ekerlids
Att arbeta med en toxisk chef kan innebära enorma skadeverkningar för den som råkar ut för hans eller hennes destruktiva maktspel.
Konsulten och föreläsaren Martina Skowronska har tidigare skrivit boken ”Genomskåda narcissisten”. I sitt nya alster beskriver hon bland annat olika giftiga chefstyper. Läsaren får ta del av personliga berättelser från människor som haft oturen att arbeta med sådana chefer, och många gånger fått betala ett högt pris. Boken ger tips om hur du kan hantera chefer som missbrukar makten de fått. Även du som rekryterar chefer eller basar över en toxisk chef har nytta av boken.
Titel: Bubbelhoppa – En metod för att förstå andra
Författare: Emma Stenström
Förlag: Volante
Bubbelhoppa. Nej, det är inte någon nyupptäckt gräshoppsart det är fråga om. Att bubbelhoppa är en metod som forskaren Emma Stenström har utvecklat efter att ha prövat den på ett par tusen personer från studenter till chefer. Syftet är att ge läsaren verktyg för att få syn på sina egna bubblor, och att träna sina förmågor att lyssna, fråga, hantera konflikter och bygga tillit. Målet är att träna upp sin nyfikenhet och få ökad förståelse för sig själv och andra. Och i slutändan finns även samhällsvinster med bubbelhoppandet, lovar författaren i en intervju på förlagets hemsida:
– Bubbelhoppning kan vara ett led i att skapa bättre sammanhållning och förståelse mellan grupper som inte alltid möts och öka den sociala tilliten.
Titel: Strategiskt lyssnande
Författare: Mats Heide & Anette Svingstedt
Förlag: Liber
Svingstedt och Heide, lektor respektive professor vid Lunds universitet, har skrivit en bok om lyssnandets konst. Boken vänder sig till organisationer som vill stärka relationen mellan medarbetare och chefer samt till externa intressenter och går igenom en rad väsentliga frågor, såsom varför lyssnande är viktigt, hur medarbetare och organisationer kan bli bättre på att lyssna, hur organisationer kan utveckla förmågan och bygga system för strategiska lyssnande.