”Jag är definitionen av den ofrivilliga vd:n”

Bloggen Kan man vara en ofrivillig vd? Ja, faktiskt! Men har man inte lyxen att tillsätta en extern vd för att ägna sig på heltid åt sin expertområde – ja, då får man utveckla och vässa sig själv som vd, genom att läsa på, vara nyfiken, och lära av sina misstag.

”Jag är definitionen av den ofrivilliga vd:n”
Foto: Maria Östlin

Jag har byggt, utvecklat och drivit bolag sedan 1990-talet med en paus för några fasta anställningar och föräldraledighet. Det har varit bolag inom handel, tech-, media- och konsultbranschen. Jag kommer alltid tillbaka till att bygga bolag och varumärken. Det är det roligaste och läskigaste som finns.

Att se en verksamhet växa och medarbetare att utvecklas är extremt tillfredställande. Det är en stor del av varför jag går till jobbet, jobbar fler timmar än andra och ställer mig upp efter alla näsbrännor. Men vd-rollen har aldrig kommit lätt för mig. Jag har ständigt känslan av att någon ska avslöja min bluff. Jag känner inte att jag är i mitt element, utan det har varit ett nödvändigt ont för att kunna driva det bolag jag vill bygga. Jag har helt enkelt alltid sett mig själv som den ofrivilliga vd:n.

Göra det man är bäst på

Vad betyder det egentligen? Kan man vara en ofrivillig vd? Vill inte alla vara vd om möjligheten ges? Nej, faktiskt inte! Flera av de entreprenörer jag mött i min podcast eller bland mina kunder har tagit på sig vd-rollen för att det förväntas att grundaren i ett litet eller mellanstort bolag tar på sig rollen som vd. Om man ser förbi förväntningarna så spelar bolagets värdegrund även stor roll, och vem är en bättre budbärare av bolagets värderingar än grundaren själv? Den tredje orsaken till att många är ofrivilliga vd:ar är att få mindre bolag har ekonomi att ta in en extern vd. En extern vd kräver sin vikt i guld. Därför blir många, precis som jag, en ofrivillig vd.

Sedan finns det de som kan avstå när de vill avstå. Jag träffade nyligen en av Sveriges största entreprenörer, nämligen ägaren av Gekås i Ullared. Thomas Karlsson har jobbat på Gekås sedan han var 16 år och som 27-åring blev han delägare till Nordens största varuhus – ja, kanske världens största faktiskt. 2019 blev Thomas Karlsson ensam ägare men han har aldrig under dessa 35 år suttit på vd-stolen. Inte för att han inte fått möjligheten utan för att Thomas valt bort att vara vd. Han vill göra det han är bäst på, att köpa in varor till bra priser.

Vd:n står i skottlinjen

Jag har många gånger önskat att jag haft valet att stiga ner från vd-stolen. Men eftersom jag vill bygga bolag har vd-rollen kommit på köpet. Däremot är jag inte så säker på att jag hade ansetts som den bästa kandidaten ifall vi hade frågat en erfaren vd-rekryterare. En hemlig dröm genom åren har varit att ta in en extern vd som får verksamheten att fortsätta växa. Då skulle jag kunna ägna mig åt det jag är bäst på, nämligen varumärkesbygge och kommunikation. I mina bolagsresor jag har varit noga med att lära av andra som jag tycker är ämnade för vd-rollen. Jag läser på, frågar nyfiket och lär mig av mina misstag.

Därför är min respekt för vd-rollen milt sagt gigantisk. Vd:n står i skottlinjen när det blåser för när det går dåligt är det vd:ns fel, och när det går bra tar vd:n väldigt sällan äran för framgången. En bra vd kan göra skillnaden mellan ett bra och ett fantastiskt bolag!

Häng med!

Genom åren har jag jobbat med att bygga starka varumärken, både kommersiella och personliga. Jag har byggt författarskap, profiler, ledare och experter i det offentliga rummet. Jag brukar säga att ”varumärken fungerar som konditionsträning – det är färskvara”. Alla vet att man måste underhålla sin fysträning hela tiden, men hur många företagsledare lägger tid på sitt personliga varumärke?

Därför ska det bli extra roligt att få blogga om det jag kan bäst: varumärkesbygge och kommunikation. För kommunikation genomsyrar alla delar av din roll som företagsledare. Alla bolag står de kommande åren inför stora utvecklings-, omställnings- och förändringsprocesser vilket kräver kommunikation i världsklass. Så häng med här på bloggen och få inspiration och insikter för att vässa dina kommunikativa skills.

Nu kör vi!

Edit Künstlicher har jobbat med att bygga, förädla och skydda personliga varumärken sedan 2013 inom ramen för byrån editK. Kunderna innefattar allt från offentliga profiler och författare till styrelse och ledningsgrupp i näringslivet. Sedan 2020 är Edit även programledare för podcasten I huvudet på en entreprenör där hon samtalar med gäster om bolagsbyggande och entreprenörslivet.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.