Hur det nya blir det normala

Ledarskap Det är krångligare än man kan tro att åstadkomma förändring i en verksamhet - det vill säga att få människor att göra något på ett annat sätt än tidigare. Det är lätt att falla tillbaka i gamla rutiner. Konsten är att göra det nya till det normala.

Hur det nya blir det normala

Förändringshandboken, skriven av strategikonsulten Kelly Odell, handlar om hur man får människor att både kunna och vilja ändra sitt beteende mer permanent, i syfte att förverkliga en vision.

Ska kontoret bli aktivitetsbaserat, är det dags att byta ut det gamla it-systemet eller ska kunderna göra mycket mer av jobbet själva, på nätet? Vill företaget öka mångfalden eller att skapa större delaktighet för medarbetarna? Att åstadkomma förändring i en verksamhet – det vill säga att få människor att göra något på ett annat sätt än tidigare – är krångligare än man kan tro. Det är lätt att falla tillbaka i gamla rutiner. Och sedan står man där med ett dyrt nytt it-system som inte används som det var tänkt. Eller så sätter sig medarbetarna på samma plats varje dag ändå, precis som de alltid har gjort.

Läs mer: Fyra sätt att runda motståndet mot förändring

Författarens beskriver en modell över förändringsprocessen uppdelad i fyra huvudfaser – insikt, analys, planering och implementering.

Läs mer: 7 tips på förändringsresan

Kelly Odell är strategikonsult med inriktning mot förändringsledning. Han har mångårig erfarenhet av ledarrollen, bland annat som chef för Telia Mobile och försäljningsdirektör på Volvo Personbilar. I dag är han verksam som konsult och utbildare med inriktning mot ledarskap, förändring och motivation. Han har tidigare skrivit boken Mänskligt ledarskap.

Förändringshandboken ges ut av bokförlaget Liber.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.