Den attraktiva arbetsplatsen – därför är det insidan som räknas

Ledarskap & styrning Hur lockar man medarbetarna till arbetsplatsen? Det är en fråga som Fredrik Stranne, expert på medarbetarengagemang och employer branding, försöker ta reda på i sin Youtube-serie. Svarar gör vd:ar och HR-direktörer – samtidigt som de får skjuts till jobbet.

Den attraktiva arbetsplatsen – därför är det insidan som räknas
Kompetensbrist och ökad rörlighet ställer krav på arbetsplatsen, säger Fredrik Stranne. Foto: Adobe stock/Coreworkers

Det mjuka är det nya hårda. Det konstaterar Fredrik Stranne, vd på Coreworkers och expert på medarbetarengagemang och employer branding. I sin nya Youtube-serie ”Let’s get to work!” skjutsar han utvalda vd:ar, HR-direktörer och andra specialister till jobbet, medan han frågar ut dem om den attraktiva arbetsplatsen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Sedan pandemin har konsten att rekrytera rätt kompetens, locka medarbetarna till arbetsplatsen och få dem att stanna blivit en allt större utmaning.

– Folk kommer att lämna. Det gäller att vara en bra arbetsgivare hela resan, inte bara i platsannonsen, säger Fredrik Stranne.

Han har drivit sin byrå i 18 år och har lagt märke till att det som förr var en fråga för HR numera kommer upp i ledningsgruppen och tar plats även på vd:ns bord.

– Kompetensförsörjningen är ju bland de största hoten mot att nå sina mål, på grund av ökad rörlighet, men också generell kompetensbrist inom många branscher. Behålla är det nya attrahera. Det gäller att fokusera på den attraktiva arbetsplatsen så att vi behåller talangerna.

Kostnad kontra investering

Han slår ett slag för att tänka om när det kommer till vad som ”kostar”.

– Det kostar att inte vara attraktiv. Cirka en halv miljon kostar det att tappa en bra medarbetare. Det räknar inte så många arbetsgivare på. Sjukfrånvaro räknar vi. Men att tappa medarbetare vi investerat i är enormt dyrt.

Det är dags att sluta prata om personalkostnader och i stället trycka på vad det faktiskt är, säger han.

– Det är en personalinvestering. Man måste se både medarbetare och att jobba med sin arbetsplats som en investering. Man jobbar ofta med produktutveckling för att kunderna inte ska sluta köpa, på samma sätt borde man jobba med arbetsplatsutveckling.

Något särskilt tips till vd:n?

– Du måste skapa en arbetsplats där folk kommer in, uppfylls, blir peppade och engagerade. Sen kan de gå därifrån eller sitta hemma, men arbetsplatsen måste fylla på energi annars kommer folk inte vilja komma in. Här har vd:n en enormt viktig roll som inspiratör, lite som i sociala medier – vill du följa vd:n? Det är faktiskt viktigt att inspirera medarbetarna och att vd:n är en duktig kommunikatör som kan måla upp målbilden och hur man ska jobba för att nå dit tillsammans.

Fredriks Strannes tre tips för att jobba mot den attraktiva arbetsplatsen:

  1. Om du inte redan gjort det – gör den attraktiva arbetsplatsen till en ledningsfråga.
  2. Gör en inventering – titta på vad det kostar att tappa personal, hur många lämnar per år och vad kostar det?
  3. Använd exitintervjuerna som strategiskt verktyg – där får ni mycket sanningar om varför folk lämnar. Ta hjälp av experter och stäng gapen.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.