– Det är första gången som parterna gemensamt gör en sådan här undersökning. Förhoppningen är att resultaten kan inspirera andra. Men jag är lite förvånad, att resultatet är så homogent. Det hade jag inte förväntat mig, säger Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson.
I undersökningen intervjuas vd:ar, personal- och administrativa chefer samt fackliga företrädare och skyddsombud, från 1 600 av Svenskt Näringslivs medlemsföretag, om synen på hälsotjänster.
Alla företag, oavsett bransch eller storlek, är överens om att företagshälsovård får positiva effekter. Vanligast är det att satsa på arbetsmiljöutbildningar och första hjälpen. Det anger 86 procent. Hälsokontroller och friskvård, till exempel rökavvänjning, är andra tjänster som ofta används liksom stödsamtal och krishantering.
Nästan 60 procent av företagen har någon gång vänt sig till privat läkare, sjukgymnast och psykolog och 42 procent erbjuder medarbetare sjukvård- och/eller rehabiliteringsförsäkring.
86 procent tycker att de har haft stor eller ganska stor hjälp av de köpta tjänsterna. Mest positiva är företag med 250 anställda eller fler. 95 procent anser att de har nytta av tjänsterna. Motsvarande siffra bland företag med 10-49 anställda är 82 procent.
44 procent svarar att arbetsmiljön blir bättre, 39 procent hävdar att den fysiska ohälsan inte är lika utbredd och 38 procent kan se en minskad sjukfrånvaro. 19 procent upplever att tjänsterna inte har någon inverkan alls.
Men det finns också ett och annat som svenskt Näringsliv, LO och PTK anser bör förbättras. Det handlar bland annat om att hälften av chefer och fackliga företrädare anger att de inte har samråd innan ett avtal om företagshälsovård tecknas.