Att bygga upp förtroende handlar om att förstå medarbetarnas svårigheter på djupet, att prata direkt med dem om hur de vill att problemet ska lösas på kort och lång sikt och att sedan agera efter det.
3. Var glad åt intresset
Ibland är behovet av information nästan omättligt och det är lätt att bli matt. Inse att kommunikation är en ständigt pågående uppgift. Tolka medarbetarnas vilja att veta som ett uttryck för engagemang. Se till att svara på de frågor som kommer.
Om du får samma frågor om och om igen, titta på vad du har kommunicerat. Finns det brister som gör att det du kommunicerar inte når fram? Tänka proaktivt. Vad behöver du ge för information så att alla känner att de fått svar i stället för att du bara väcker nya frågor?
4. Det spelar roll vem som informerar
När vi får information tolkar vi den på två sätt: själva budskapet och hur det påverkar oss. Därför föredrar många att få informationen från sin närmaste chef, i stället för via nyhetsbrev eller stormöten. Är ni en större organisation kan det vara en idé att informera sina närmaste medarbetare och att de i sin tur informerar sina medarbetare och så vidare. Men komplettera det med att berätta att du kommer att stämma av med och finnas tillgänglig för medarbetarna på olika nivåer för att se att alla nås av rätt information.
5. Gör inte medarbetarna passiva
Till slut, en alltför medveten kommunikationsavdelning kan göra att alla vänjer sig vid att de inte behöver göra något, informationen kommer ändå. Det gör kommunikationen sårbar om arbetet av någon anledning brister. Gör därför medarbetarna aktiva i att söka information, till exempel genom att bara skicka ut information till dem som måste få den och att alla andra får hämta den på intranätet.
Källa: Inc.com
publicerad 11 augusti 2016