Fem saker ledare kan lära av improvisation

Kreativitet Kanske har du sett improvisationsteater på tv eller live. Skådespelare som får ord från publiken och bygger upp en hel scen utifrån det. Tricken de använder kan faktiskt användas av dig som ledare – för att bygga team som jobbar ihop på kreativa sätt.

Fem saker ledare kan lära av improvisation
Brad Camembert/ Shutterstock.com

Den amerikanska improgruppen Upright Citizens Brigade har kopplat ihop lärdomarna från teatern med arbetslivet. Nu tränar de företag att bli mer kreativa och bättre på att samarbeta.

Här är fem lärdomar som de menar att alla företag har nytta av.

1. Glöm dina förväntningar

I improvisation gäller det att alltid ha ett öppet sinne. När publiken kastar in ett nytt ord i händelseförloppet eller någon på scen gör något oväntat handlar improvisationen om att haka på det nya. På det sättet kommer man vidare på nya vindlande sätt.

Som chef kan du anamma det här genom att inte i förväg ha en bild av vad ni ska komma fram till. Inse att det du tänkte ta upp kanske inte är det viktigaste eller alls lika framåtsyftande som en ny idé som kommer upp på mötet. Genom att släppa tanken på att ni ska nå ett särskilt resultat kan ni få fram helt oväntade idéer. Det här lär också gruppen att fungera och skapa tillsammans.

2. Lyssna till varje ord

De flesta av oss tänker på vad vi ska säga för smarta saker medan andra pratar, i stället för att först lyssna klart. Men att vara uppmärksam på vad den andra säger gör att vi kan ge smartare svar efteråt. Var förberedd på ämnet. Då kan du lita på att du har vettiga saker att säga, utan att behöva formulera dig i förväg.

3. Utgå från vad som är bra med en idé

”Ja, och…” är en av de viktigaste principerna i improvisationsteater. Att säga ja till en idé och spinna vidare på den.

Det är också grunden i kreativa diskussioner på jobbet. När någon kommer med en idé, låt din första tanke vara ”Vad är det bästa med den här idén?” eller ”Vad kan vi använda av det här?”.

Alla idéer är inte bra, men i impro säger man ja till alla idéer, leker med dem och ser vart de leder. Genom att säga ”Ja och…” ändrar vi inställning till andras idéer och upptäcker fördelarna med dem.

Att säga ja gör att vi fortsätter att komma med idéer, för att det märks att de är välkomna. Och det gör det också lättare att jobba ihop.

4. Stanna med gruppen

Det är kul att komma på idéer snabbt, men även om du inte gör det, om det står helt stilla i huvudet: Stanna och stötta gruppen. Det känns dåligt när någon lämnar ett gemensamt möte.

På samma sätt, om någon gör en dålig presentation blir det ännu tråkigare om människor går. Som ledare, acceptera att allt inte blir bra och stötta oavsett.

5. Positiva ord får kommunikationen att rulla

När någon står inför ett hinder som verkar olösligt, säg något positivt, som ”Det här kan vi nog lösa” – något som får personen att formulera om problemet så att ni fortsätter att jobba med det och inte hamnar i en låsning.

Om en annan grupp till exempel inte älskar den idé din grupp kommit fram till, avfärda inte det de säger. Säg inte ”Det är inte alls för dyrt”, utan ta upp det ni sett som varit bra, prata öppet och se det som en möjlighet att förklara mer vad ni har tänkt. 

Lyssna på vad andra säger och låt det forma ditt svar.

Källa: Fast company

 

 

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.