Enlig Miljömärkning Sverige kan den låga tilltron hos de anställda bero på brist i kommunikationen i företaget. Nästan två av fem, 38 procent, vet inte vem som är hållbarhetsansvarig på företaget, och 37 procent uppger att de inte vet vad hållbarhetsarbetet har lett till.
– Vi befinner oss just nu i ett paradigmskifte där allt från konsumenter till anställda och investerare kräver ett tydligare engagemang av företagen i hållbarhetsfrågan. Organisationer som inte är hållbara kommer att få svårt att klara sig i konkurrensen och svårt att attrahera både investerare och kunskap. Ett aktivt miljö- och klimatarbete är helt avgörande, både för vår gemensamma framtid och för företagens, säger Christian Quarles van Ufford.
Offenlig sektor bättre
Fler anställda har tro på arbetsgivaren inom offentlig sektor. Två av fem, 42 procent, uppger att den offentliga sektorn bidrar till ett bättre samhälle jämfört med näringslivet där knappt en av tre, 31 procent, uppger det samma.
Fakta från rapporten:
• 34 % uppger att deras arbetsgivare inte satsar på kompetenshöjning i miljöfrågor trots att de kommunicerar att de gör det.
• 35 %, varav fler män än kvinnor, uppger att deras arbete känns meningsfullt eftersom deras arbetsgivare jobbar med hållbarhetsfrågor.
• 37 % uppger att de är stolta över sina arbetsgivares hållbarhetsarbete.
• 64 % anser att företagens hållbarhetsarbete och engagemang är avgörande när de väljer arbetsgivare.
• 53 % uppger att arbetet känns meningsfullt när arbetsgivaren arbetar med hållbarhet.