Peter Samuelsson, lektor i företagsekonomi vid Handelshögskolan och Centrum för tjänsteforskning vid Karlstadas universitet, har i ett forskningsprojekt, tillsammans med forskare från bland annat Universitetet i Agder och Linköpings universitet. undersökt betydelsen av anställas proaktivitet.
– Vår forskning visar att anställdas proaktivitet positivt påverkar kunders shopping. Dessutom visar resultaten att en hög grad av proaktivitet hos anställda kan kompensera för förseningar, vilket kan motverka negativa upplevelser av att vänta i en butiksmiljö. Detta indikerar att proaktivitet kan hjälpa till att ta bort negativa upplevelser hos kunder, säger Peter Samuelsson.
Konkreta insikter
Resultaten belyser den finansiella betydelsen av anställdas proaktivitet genom att visa hur den påverkar kunders köpbeteende och tillfredsställelse. Resultaten ger därmed detaljhandelsbranschen konkreta insikter om hur de kan förbättra kundupplevelsen och öka försäljningen.
– Rätt utbildning, incitament och en företagskultur som värderar och belönar proaktivt beteende är uppmuntrande, konstaterar Peter Samuelsson.