– När brott mot företag diskuteras i samhällsdebatten brukar det handla om stölder, inbrott och skadegörelse. Men en stor del av brotten begås inte med kofot utan genom bedrägerier och dataintrång på företagets elektroniska enheter, konstaterar Lotta Mauritzson, brottsförebyggare, polisens nationella bedrägericenter.
Med it-relaterad brottslighet avses brottslighet där internet används för att utföra till exempel ID-kapning, stjäla lösenord eller skicka ut falsk information i syfte att komma åt information eller pengar.
– Företagare har inte säkrare beteende än befolkningen i stort, visar en jämförande undersökning. Det är ett allvarligt hot mot förtroendet för digitaliseringen i samhället. Företag utsätter sig för ekonomiska risker om de drabbas av avbrott och förtroende kan skadas om till exempel kunders information läcker till obehöriga, säger Carl Önne, informationssäkerhetsexpert på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
Bland företag med över tio anställda har nästan hälften blivit utsatta för it-brott. Undersökningen visar också att var fjärde företagare uppger att hon eller han är orolig för att bli utsatt. Det är dock stor skillnad bland de som redan blivit utsatta (42 procent är oroliga) jämfört med de som inte blivit utsatta (16 procent är oroliga).
Enligt Företagarnas undersökningar är de vanligaste formerna av it-relaterad brottslighet virus eller annan skadlig programvara (60 procent), dataintrång (33 procent), ransomware (24 procent) och ID-kapning (14 procent).
– Det framkommer en bild att kunskapen om den här typen av brott är låg bland företagarleden och många bolag saknar rutiner och verktyg för att skydda sig mot it-angrepp. Vi ser i undersökningen att var femte företagare som är över 55 år inte skyddar sin företagsmobil med skärmlås. Var femte företagare över 65 år uppger också att han eller hon inte funderar över sina lösenord, vilket är oroväckande, avslutar Pontus Lindström, Företagarna.
publicerad 22 oktober 2019