8 steg för att bli stolt på jobbet

Arbetsmiljö Arbetsglädje är det ämne som ligger författaren Christina Stielli närmast om hjärtat. Här är hennes åtta steg för att bli stolt på jobbet.

8 steg för att bli stolt på jobbet

Christina Stielli har två år i rad utsetts till ”Årets kvinnliga talare” i Sverige. Förutom att skriva böcker och föreläsa om arbetsglädje har Christina Stielli under de senare åren också ofta synts i TV4 Nyhetsmorgon där hon pratar om stresshantering och olika arbetsrelaterade frågor. Hon konstaterar att det finns en stor vilja att skapa arbetsplatser där alla trivs, där bara den positiva formen av stress finns, den som får verksamheter och människor att blomstra.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– För att känna stolthet för sitt jobb måste man tro på att det finns ett syfte med jobbet, och att det syftet är viktigt. Det räcker inte att bara göra det för pengarna, säger Christina Stielli.

Läs även: Arbetsglädje inte bara vd:s ansvar.

Hon menar att det är viktigt, som många vd:ar redan gör, att se sina medarbetare

Hon berättar att dopaminet som går igång i hjärnan om man får en komplimang innebär att inlärningen ökar och gör medarbetaren mer effektiv i sitt arbete.

– Det finns undersökningar som visar att människor som är glada på jobbet och vänliga mot kollegor och kunder är 12-20 procent mer produktiva. Hövlighet på jobbet visar sig till och med kunna sänka sjukfrånvaron. Forbes skriver om att en komplimang värderas av hjärnan lika högt som om vi fick en bunt pengar av någon. 

8 steg för att bli stolt på jobbet

1. En värdegrund du kan stå för.

Företagets värdegrund måste var tydlig för alla. Ska dina anställda känna stolthet över sina jobb måste de känna att de kan stå för företagets värdegrund.

2. Hitta ditt varför.

Vad är det du gör egentligen, och varför? Det räcker inte med att gå till jobbet bara för att det är ett jobb. Ska du bli stolt över din yrkesroll behöver du känna att du strävar mot att uppfylla en övergripande längtan.

3. Var snäll mot dig själv.

Hjärnan är förprogrammerad att fokusera på misslyckanden och negativa saker. Det är en nedärvd reflex som hjälpt människan att utvecklas och överleva. Men vi behöver inte slåss mot sabeltandade tigrar på savannen längre. Fokusera på det du lyckats med istället för dina misslyckanden.

4. Uppmärksamma det som är bra.

Fira framgång även i det lilla. Om du har anställda kan du förslagsvis samla dem för ett fredagsfika där alla får lyfta fram något som de gjort bra under veckan.

5. Beröm varandra.

Ha som målsättning att berömma dina anställda i vardagen. Inte bara när de dragit in en ny miljonkund.

6. Alla har en viktig uppgift.

Om du har fler anställda är det viktigt att skapa en medvetenhet om att alla har en angelägen uppgift. Testa med jobbrotation för att skapa en förståelse för att alla behövs för att företaget ska bli framgångsrikt.

7.  Stolthet skapas uppifrån.

En företagskultur bygger man alltid uppifrån. Det gäller även stolthet. Om inte du som företagsledare visar att du är stolt över dina medarbetare och verksamheten kommer ingen annan göra det heller.

8. Lägg ner eller byt jobb.

Hittar du inte ett ”varför”, det som driver dig att fortsätta med din firma, kanske det är dags att göra något annat. Om du hela tiden upplever att du måste bita ihop för att klara av jobbet kommer det bli svårt att lyckas. Släpp taget och hitta ditt ”varför” på något annat sätt.

 

 

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.