6 tips på hur du rekryterar rätt i oroliga tider

HR & Arbetsmiljö Hur påverkar osäkra tider landets chefer i jakten på nya talanger? Rekryteringsrapporten 2023 visar att många chefer och rekryterare tampas med utmaningar som tidsbrist och konkurrenskraftiga löner.

6 tips på hur du rekryterar rätt i oroliga tider
En felrekrytering kostar ett företag 700 000 kronor i snitt. Foto: Adobe Stock

I samband med semestrarna, en tid då många funderar på att söka sig vidare, har Workspace Recruit därför samlat några tips för att underlätta processen i att finna rätt kandidat.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Enligt Workspace Recruits senaste rapport har lågkonjunkturen satt ordentlig press på landets chefer. En tredjedel upplever nämligen en stor utmaning i att få ekonomin att räcka till för att ge sina anställda konkurrenskraftiga löner. Fyra av tio anser även att den största utmaningen i en rekryteringsprocess är att få tiden att räcka till, vilket är en rejäl ökning jämfört med förra året då motsvarande siffra endast var 26 procent.

Så vad tror landets chefer själva hade underlättat rekryteringsprocessen? En tredjedel anser att personliga möten från start är något som kan göra det lättare. Lika många anser att CV- mallar skulle förenkla processen. Debatten om personliga brev har under lång tid varit på tapeten och 14 procent anser att det bör tas bort helt och hållet för att rekryteringsprocessen ska bli mindre komplicerad.

– En felrekrytering kostar ett företag 700 000 kronor i snitt. Under ekonomiskt svåra tider är det därför viktigare än någonsin att rekrytera rätt. Just tidsaspekten är en utmaning som blivit allt större för landets chefer det senaste året och i detta fall är tid definitivt pengar. Det är otroligt viktigt, särskilt i tider som dessa, att profilera sig som en attraktiv arbetsgivare för att attrahera rätt kandidater. På så vis sparar man i slutändan både tid och pengar, säger Jenny Sandén, marknadschef på Workspace Recruit.

Workspace Recruit listar sex tips för hur du hittar rätt kandidat:

1. Tänk framtid

Många låser sig i vad som fungerat tidigare, utan att tänka på att det inte behöver vara mallen för att hitta rätt kandidat. Kanske har branschen förändrats eller så finns det någon som sitter på kunskaper ni tidigare inte tänkt på att ni har behov av. Avsätter du tid för att skaffa en tydlig bild av vilken kandidat ni faktiskt behöver blir det enklare att göra en tydlig kravprofil så att rätt person söker jobbet.

2. Tänk utanför boxen

Ligger lönen långt under vad konkurrenterna erbjuder? Kostnaden för att förlora en toppkandidat till en konkurrent kan i slutändan bli högre än de tusenlappar du sparat på personens lön. Däremot är inte lön allt idag, och har du inte möjlighet att höja lönen kan andra förmåner som flexibla arbetstider och kompetensutveckling vara det som utmärker dig från konkurrenterna. Våga tänk om kring ert erbjudande.

3. Paketera ditt arbetsgivarerbjudande

Hur ni som företag framställs är en stor del i att attrahera rätt kandidat. Några delar i ert employer brand bör arbetas med långsiktigt, men det finns även mer kortsiktiga lösningar för att framstå som en mer attraktiv arbetsgivare. Tänk på hur er karriärsida ser ut, hur marknadsför ni er och hur presenteras er verksamhet för kandidater? I en alltmer digital omvärld kan detta vara avgörande för att nå ut till och attrahera rätt kandidater.

4. Dra nytta av digitaliseringen

Anställningsintervjuer kan i många fall vara både tidskrävande och kostsamma. Genom att använda sig av en digital tjänst som första steg vid intervjuer blir processen automatiskt mer tidseffektiv. Personliga möten tar oftast längre tid, kräver mer planering och gör att antalet intervjuer troligtvis behöver begränsas. Digitala möten är en möjlighet att träffa fler kandidater och på så sätt få ett större urval. Ett personligt möte är alltid bra, men digitala möten är ett effektivt sätt att ha ett initialt möte med kandidaten.

5. Automatisera rekryteringsprocessen

Tid och kostnad är två centrala delar av en rekryteringsprocess. En automatiserad rekrytering ger goda möjligheter att hantera en större mängd kandidater utan att försämra kandidatupplevelsen. Ta stöd av automatiseringar, triggers, tester och digitala verktyg för en effektiv rekryteringsprocess som ligger rätt i tiden. Det gör även att rekryteraren kan fokusera mer på människan man möter och mindre på det administrativa arbetet, och att ingen kandidat faller mellan stolarna. Man kan även starta onboardingen online redan innan kandidaten har börjat.

6. Hitta och utveckla kompetensen internt

Ett sätt att effektivisera rekryteringsprocessen tidsmässigt är att växa inifrån. Det kan också hjälpa till att utveckla ett starkt internt rekommendationsprogram som i sin tur kan uppmuntra anställda att rekommendera duktiga talanger att gå med i teamet. En fördel med att rekrytera internt är att du ofta känner till de sökande och vilka kompetenser de besitter, samt hur de fungerar på arbetsplatsen. Dessutom kan det vara motiverande för medarbetare att känna till att det finns utvecklingsmöjligheter inom företaget.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste