5 anledningar för att man inte trivs på jobbet

HR & Arbetsmiljö Av tio arbetskamrater på ett kontor är två av dem missnöjda hur de har det på jobbet. Hela 29 procent är öppna för att byta arbetsgivare. Det avslöjas i en ny undersökning från rekryteringsplattformen Workspace Recruit.

5 anledningar för att man inte trivs på jobbet
Workspace Recruit har frågat svenskarna om hur de trivs på jobbet. ”Heltok” svarar hälften. Foto: Adobe Stock

Workspace Recruit har frågat svenskarna om hur de trivs på jobbet. ”Heltok” svarar hälften. 19 procent trivs inte. Dessutom uppger fem procent att de vantrivs.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Orsakerna till missnöjet är ungefär lika stort mellan chefskapet, den egna rollen, lönen,ledningen och företagskulturen. Knappt hälften av Sveriges anställda säger att de aktivt söker nytt jobb eller är villiga att söka nytt jobb.

– Detta är en illavarslande situation för svenska arbetsgivare. Dessutom har pandemin satt fart på svenskarnas tankar kring hur de ser på sin roll och arbetsplats. Mycket talar just nu för att det kommer ske stora rörelser på arbetsmarknaden. Därför är det extra viktigt för arbetsgivare att veta vilka verktyg som är viktigast för att attrahera kompetent personal, säger Jenny Sandén, marknadschef på Workspace Recruit.

Top 5 anledningar till att man inte trivs på jobbet

1. Jag är missnöjd med min lön 36 %

2. Jag trivs inte med företagskulturen 35%

3. Jag trivs inte med min chef 33%

4. Jag trivs inte med min roll/ arbetsuppgift 33%

5. Jag trivs inte med ledningen 32%

Workspace Recruit tipsar: så attraherar du kompentens

1. Formulera dig väl – Lägg stor vikt på tonalitet och utforma din annons på ett tydligt sätt som dina potentiella kandidater lätt kan ta till sig och förstå.

2. Leta på rätt ställe – Säkerställ att du syns där din målgrupp befinner sig genom att se efter vilka plattformar, medier och nätverk de söker sig till.

3. Gör det enkelt – Onödiga och krångliga processer ödslar tid för alla. Var därför konkret och tydlig med vad ni behöver från de som söker redan från början. Alltför många kandidater faller bort i onödan under utdragna ansökningsprocesser.

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.