Den nionde februari upphävs alla coronarestriktioner i Sverige och anställda och arbetsgivare förbereder sig på att återvända till kontoret. Men det kommer inte att bli som förut och arbetsgivare måste både förhålla sig till kvardröjande oro hos medarbetare, och hitta sätt att utnyttja de positiva effekterna av att kunna arbeta på distans – när det blir en möjlighet snarare än ett tvång.
– Kontoret är inte längre en plats dit de flesta medarbetarna dagligen går till för att jobba utan mer ett ställe för att mötas, utvecklas och utbyta idéer. Därför är det viktigt att erbjuda smidiga lösningar kopplat till arbetsplatsen, säger Blake McConnell, SVP för Employee Workflows på ServiceNow.
4 tips som förenklar medarbetarupplevelsen
1. Multiplatsbokningar
Framöver kommer kontoret stå värd för möten med team från flera olika kontor och därför bör arbetsgivare göra det enkelt och mobilvänligt att boka rum och platser på olika platser samtidigt.
2. Nära teamet
Framöver kommer medarbetare samlas i team på kontoret bestämda dagar och då kan det vara värdefullt att ha möjlighet att boka arbetsplats på kontoret nära medlemmarna i ens team och de kollegor som man för tillfället arbetar nära.
3. Hitta rätt
I takt med att medarbetare blir mer flexibla kring när och vilket kontor de besöker, blir det viktigare för arbetsgivare att erbjuda lättöverskådliga interaktiva kartor över kontorsytorna, för att underlätta för medarbetare att hitta rätt plats, rätt utrustning och rätt service.
4. Max ett klick
Medarbetare behöver ofta hantera flera parallella kalendrar och därför behöver arbetsgivare göra mer för att strömlinjeforma processen för att kunna arbeta från kontoret och välja plats och utrustning med ett klick, utan att behöva fylla i en massa ytterligare information.
– Arbetsgivare som framgångsrikt vill navigera denna nya värld behöver hitta sätt att möta medarbetares önskemål om enkelhet och flexibilitet, avslutar Blake McConnell.