25 tips för bättre presentationer

Presentationer Att hålla en bra presentation är något många vill kunna göra, men inte riktigt lyckas med. Förklaringen är att det är svårt och att få lägger tillräcklig tid på förberedelser och övning. Här ger kommunikationsexperten Antoni Lacinai sina bästa tips.

25 tips för bättre presentationer

De senaste 25 åren har Antoni Lacinai, genom sitt företag, Lacinai Communications & Performance Development, arbetat med att hjälpa företagsledare att förbättra sin kommunikation och i detta arbeta har han kommit att lista olika framgångsfaktorer.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Att hålla en presentation handlar i hög grad att kommunicera. Enligt honom är en presentation och förmågan att genomföra den kopplat till personen i fråga. För ett fåtal faller det sig visserligen naturligt, men för de flesta krävs arbete för att bli bättre. Och alla har potential till förbättring.

– Det största felet är att inte förbereda sig tillräckligt mycket, konstaterar Antoni Lacinai.

Han tips är att hålla sig till ett tydligt tema och att försöka involvera åhörarna och inte bara informera. Det handlar om att blanda fakta och storytelling. Just genom det senare så öppnar man för känslor och det är ofta just genom känslor som hjärnan tar beslut.

Att kommunicera bra är svårt, enligt honom, och det är viktigt att göra presentationen så levande som möjligt. Det hela landar ofta i så konkreta saker som vad som sägs, hur man ser ut, hur man låter och inte minst om man lyssnar och får igång ett samtal. För att bli riktigt bra krävs daglig träning för att kunna undvika de vanligaste fällorna. Exempel på sådana kan vara att man ger många extraljud ifrån sig som öh, öh… Antoni Lacinai kallar dessa ljud ”biltutor”. För låg energinivå eller monoton röst är andra vanlig fällor. Det gäller att variera sig och visa engagemang. Då lyssnar människor.

– Kroppsspråket är jätteviktigt, konstaterar Antoni Lacinai. Det är sällan bra att signalera dominans eller otrygghet. Det gäller att våga ha ögonkontakt och vara trygg.

Tips: Så här gör du

5 steg i hur du förbereder din presentation

1. Förstå mötets Syfte.

2. Bestäm just din målgrupp.

3. Bestäm dina mål (Vad ska de veta, känna och göra med det du sagt?).

4. Bestäm hur du vill framstå.

5. Bestäm innehåll och struktur.

 

5 tips för ett dynamiskt kroppsspråk

1. Se till att du har ögonkontakt med publiken.

2. Om näsan går i vädret ser du arrogant ut. Ner med näsan.

3. Le. Gärna. När det passar. Hela vägen upp till ögonen.

4. Visa med hela armen. Inte bara underarmar. Dra upp ”blixtlåset” till armhålan så att armarna blir fria.

5. Rör dig gärna, men irra inte. Rör dig med avsikt.

 

5 tips på en varierad röst

1. Andas djupt ner i magen. Din röst blir uthålligare.

2. Ändra tonen när du har en poäng. Upp eller ner.

3. Ändra volymen. Ta i ibland. Viska ibland.

4. Ändra tempo. Framför allt med hjälp av pauser!

5. Om du har handflatorna neråt får du en sändande röst. Om du har handflatorna uppåt får du en sökande röst.

 

5 tips på hur du får din publik att minnas det du säger

1. Var tydlig. Risken för missförstånd är stor ändå.

2. Prata i tretal. Vi människor minns i tretal, t.ex. Tro, Hopp och Kärlek.

3. Berätta en historia.*

4. Ha ett konkret, enkelt språk som gör att publiken kan se, höra och känna det du beskriver. Abstrakt språk är trist.

5. Repetera budskapet. Repetition ökar minnet. Repetera alltså. Gärna tre gånger.

 

5 ingredienser i en historia är

– En plats.

– En tid.

– En person (eller ett företag, land, förening etc).

– Ett problem.

– En lösning.

 

5 tips om du ska delta i en paneldiskussion

1. Håll det kort. Svamlar du är du borta.

2. Var personlig. Det blir mer intressant och mindre tråkigt.

3. Titta på den som talar. Annars tappar publiken fokus.

4. När du svarar på moderatorns fråga: Titta först på moderatorn, sedan på publiken, och till slut på moderatorn.

5. Associera, reflektera, lägg dig i. Då blir det energi.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.