12 steg mot en tjänstestrategi

Strategi I en ny bok visar Christian Kowalkowski, Linköpings universitet och Wolfgang Ulaga från Arizona State University på tolv steg mot en tjänstestrategi.

12 steg mot en tjänstestrategi

Boken har de gett titeln ”Service Strategy in Action – A practical guide for growing your B2B service and solution business”.

Dessa forskare har genom åren publicerat många vetenskapliga artiklar kring tjänstestrategier men de upplever att de tidigare inte har nått ut med sina budskap till industrin. Därför har de nu samlat sina erfarenheter i en praktiskt inriktad bok som bygger på deras mångåriga samverkan med företag och forskning inom området.

I boken presenteras en 12-stegsmodell för hur beslutsfattare i industrin kan utforma och införa en framgångsrik tjänstestrategi.

Författarna konstaterar att även de traditionella produktföretagen i allt högre grad har börjat sälja tjänster och helhetslösningar. Dagens kunder kräver också alltmer att leverantörerna tar ett större ansvar för service och underhåll av produkterna.

De menar att det finns flera fördelar med tjänster. Bland annat är de mindre konjunkturkänsla. Genom att sälja helhetslösningar är det även möjligt att bygga strategiska partnerskap mellan kund och leverantör.

Boken är skriven för affärsutvecklare, konsulter och beslutsfattare i industrin.

Christian Kowalkowski är biträdande professor i industriell marknadsföring vid Linköpings universitet och Wolfgang Ulaga, som är USA:s främsta expert inom tjänstestrategier, är professor i tjänsteledarskap och chef för Center for Services Leadership vid Arizona State University.

Boken har de gett ut på eget förlag, Service Strategy Press och den säljs via Amazon. De bjuder även in till ett interaktivt forum på sin webbplats där det finns möjlighet att utbyta erfarenheter.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.