nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

FOTO: Shutterstock

Vd:s fem viktigaste ansvarsområden

Här är fem avgörande ansvarsområden för varje vd, från det lilla tjänsteföretaget i Borås, till IT-företaget i Göteborg och slakteriet i Jönköping.

Om du som vd förstår grundstenarna i ditt uppdrag, blir det lättare för medarbetarna att förstå vad det är du vill åstadkomma. Här är fem ansvarsområden som gäller alla som har ett vd-uppdrag.

1. Ha en tydlig målbild, en vision. Som vd är det din uppgift att kunna formulera och förmedla på ett konkret, engagerande och begripligt sätt vilken övergripande affärsstrategi företaget har. Utan denna sammanhållande och vägvisare kompass kommer du att leda ett företag med individer som jobbar för sin egen vinning och mot sina egna personliga mål, inte företagets.

2. Förse organisationen med rätt resurser. Bara du som vd kan balansera resurserna på rätt sätt. Dina två största och viktigaste tillgångar är kapital och medarbetare. Du som vd måste väga båda dessa tillgångar mot utveckling, tillväxt och affärsmål. I rätt tid och i rätt omfattning. För att fatta rätt beslut måste du som vd ha insikt i och förstå alla aspekter av din egen verksamhet och väga dessa mot företagets övergripande affärsmål. Att sätta rätt människor på rätt arbetsuppgifter i rätt tid, är en av dina största utmaningar som vd.

3. Bygg en företagskultur. Det undflyende ordet företagskultur är allt som går att inordna under begreppen attityder, värderingar, mål och beteenden på en arbetsplats. Summan av detta blir helt enkelt hur ni gör saker på ditt företag. Hur saker görs påverkar dina medarbetare och i förlängningen även dina kunder. Alla grupper på fler än tre människor skapar en kultur – antingen uttalad eller outtalad. Din uppgift som vd är att skapa förutsättningar för en kultur som gynnar både medarbetare och ditt företag.

4. Fatta kloka beslut. En ny vd slås ofta av hur vitt skilda beslut som ska fattas. I ena stunden handlar det om en ny tjänst eller produkt, i nästa stund måste du fatta beslut om hur du ska hantera Jeppe på säljavdelningen, som dricker för mycket. Helt plötsligt är du indragen i en juridisk tvist, som kräver snabba beslut. Du kan omöjligt vara så pass insatt i alla dessa olika ämnen att du fattar kloka och väl avvägda beslut, så ta hjälp! Skaffa bra medarbetare, delegera, informera dig, se till att få bra och solida beslutsunderlag. Det yttersta beslutet är alltid upp till dig, så se till att få underlag så att du kan fatta beslut med gott omdöme.

5. Övervaka och informera om hur det går. Du har yttersta ansvaret för att kugghjulen rullar på. Håll dig nära kärnverksamheten, förstå hur organisationen jobbar, var vaksam på det som inte verkar fungera. Som du ropar får du svar. Ställ därför obekväma och oväntade frågor, utmana, ifrågasätt, sök nya lösningar. Det håller inte att luta sig tillbaka och vänta på att resultatet ska trilla in i ditt excelark, du måste jobba aktivt på att konkretisera affärsmålen ända ner på golvet. Avsätt tid för att vara ute i verksamheten. Informera om hur det går, var transparent. Återkoppla ofta. Våga lämna vd-stolen.

Taggar:

Fler nyheter

Hur får man det roligare på jobbet?

Den 22 september kommer Ami Hemviken, som utsågs till Årets Talare 2017, ut med med sin debutbok "Le! Det är inte tanken som räknas." Boken handlar om hur man med större medvetenhet och små förändringar av sitt sätt att agera kan få det roligare på jobbet - samtidigt som man bidrar till en mer kreativ och framgångsrik arbetsplats.

Handelns bästa företag korade

Under eventet Retail Awards delade Svensk Handel och branschtidningen Market ut tolv priser. Det nya priset Årets Arbetsgivare gick till Synoptik och utmärkelsen Årets Ledare tilldelades Synsams vd Håkan Lundstedt.

3 tips på fokuserat arbete hemifrån

I en artikel i Harvard Business Review tar time management-coachen Elizabeth Grace Saunders upp frågan om hur man håller sig fokuserad när man arbetar hemifrån. Hon har sett att de personer som är mest fokuserade och effektiva när de arbetar hemifrån är de som kan sätter tydliga gränser så att de kan få jobbet gjort.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här