nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Ledningsgruppsdagen Foto: Lars Westerlund

Vd-tidningen arrangerade fullmatad konferens för ledningsgrupper

I förra veckan arrangerade Vd-tidningen Ledningsgruppsdagen på Quality Hotel Globe i Stockholm. Det blev en späckad heldag om framtidens ledningsgrupp som de 250 deltagarna fick ta del av, allt under ledning av moderatorn, motivations- och kommunikationsexperten Antoni Lacinai.

En av talarna var Mark Reznik, från FranklinCovey Sweden, som bland annat berättade om hur man som chef kan lyckas med förändring i samband med omorganisationer, sammanslagningar och förvärv.

Åsa Lundquist Coey, som är expert på kommunikativt och relationellt chefs- och ledarskap, talade utifrån insikter från ny forskning inom komplexitet och ledning om hur den spänning som dagligen uppstår mellan människor i arbetet regleras och hanteras.

Styrelseproffset Inger Andersson berättade under dagen om vilka grundstenar som varit viktiga för henne när det gäller att skapa en framgångsrik ledningsgrupp där allas kompetens tillvaratas och alla känner sig trygga och bidrar.

Peter Svenonius, Humagic Group, tog upp frågan om hur man skapar en målstyrningskultur som engagerar alla medarbetarna och ger resultat och påverkar prestationen positivt.

Beteendevetaren och organisationskonsulten Gunnel Ryner talade om hur man skapar en stark företagskultur i en föränderlig värld.

Harry Wallenholm, Implement Consulting Group, presenterade konkreta verktyg för att skapa en drivande och framgångsrik ledningsgrupp.

Tony Johansson som varit engagerad i försäljningen av Apoteksgruppen i egenskap av vd, berättade om framgångsfaktorerna bakom den processen.

Joakim Harping, Affärsakademien, pratade om vilka faktorer som driver kundnöjdhet och hur man kan använda sig av dem.

Dessutom ledde Henrik Byström affärsområdeschef på Microsoft, under dagens en workshop som handlade om hur man bygger en strategi för effektiv styrning i en nätverksbaserad organisation där medarbetarna sitter på olika platser fysiskt.

Fler nyheter

Årets Employer Branding-företag utsedda

Undersökningsföretaget Universum Communication har utsett Sodexo, Unionen och Volvo Cars till ”Årets Employer Branding-företag 2019”. Utmärkelsen tilldelas företag som aktivt involverar hela organisationen i employer branding-frågor och som erbjuder bra karriär- och utvecklingsmöjligheter. 

Få har möjlighet att träna på arbetstid

En ny undersökning visar att fyra av tio personer i Sverige säger att de är i dålig fysisk form och fler är bekymrade över sin egen hälsa. Trots det visar även undersökningen att många arbetsgivare inte prioriterar personalens hälsa. Endast var tionde person uppger att de får träna på arbetstid.

Sveriges Friskaste Företag

Byggmästar’n i Skåne har tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan en miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här