nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Vad är svenska företag bäst och sämst på?

”Stay Ahead Index” som skapats av Tele2 för att mäta hur framgångsrika företag är visar att svenska företag rankar sig själva som bäst inom Innovation och it i sin verksamhet. Mest utvecklingspotential har de i personal-och arbetsmiljöfrågor.

Att driva ett framgångsrikt företag kräver ständig utveckling och en strävan efter att ligga i framkant. För att ta reda på hur framgångsrika svenska företag uppfattar sig själva har Tele2 tagit fram ”Stay Ahead Index”. Ett index som baseras på 500 företagsledares rankning av sin egen verksamhet inom HR, arbetsmiljö, it och telekom, innovation, kommunikation och hållbarhet. Den samlade informationen har blivit ett mått för framgång i Stay Ahead Index där maxvärdet är 10 och där svenska företag idag rankar sig själva till 6,9.

Det område där svenska företag rankar sig högst är innovation där snittet är 7,4. För att rankas högt i kategorin är mångfald och öppen företagskultur framgångsfaktorer. Även systematisk omvärldsbevakning och samarbete med externa aktörer är viktigt.

Också inom it och telekom är svenska företag framgångsrika enligt Stay Ahead Index med ett snitt på 7,0. Företag som rankas högt här är de som har it- och telekomlösningar som möjliggör effektivt arbete.

– Efter att ha tagit fram Stay Ahead Index har vi fått ny och otroligt värdefull inblick i hur företag själva uppfattar sin verksamhet och vilka behov som finns för att de ska vara framgångsrika. Med våra lösningar vill vi hjälpa fler företag att ligga i framkant, säger Samuel Skott, vd på Tele2 Sverige.

Ett område där svenska företag tycks ha stor möjlighet till utveckling är i HR-relaterade frågor där snittet är 6,4. För att få en högre rankning här värdesätts en jämn könsfördelning och att kontinuerligt mäta och följa upp medarbetares prestation och välmående.

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här