nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Anders Grønborg och Esben Mols Kabell äger Lasertryck som ger bort sin webbshoplösning till andra i branschen. FOTO: PR

Tryckeri erbjuder gratis webbshop till konkurrenter

En win-win-situation, det är vad Lasertryck ville skapa när företaget bestämde sig för att skänka sin webbshoplösning till andra tryckerier och reklambyråer. Målet är att stötta andra i tryckeribranschen och att samtidigt öka sin egen omsättning.

Tryckeribranschen har haft det motigt och även om marknaden nu har börjat vända har små tryckerier svårt att investera i modern teknik.

– Det är mycket få tryckerier idag har en riktigt bra e-handelslösning. Det är dyrt att få till, säger Anders Grønborg, vd för Lasertryck.

Skapa totalleverantörer

Genom att skänka bort sin webbshop och ta på sig att de jobb de andra tryckerierna inte har möjlighet att göra så vill Lasertryck slå två flugor i en smäll.

– Marknaden skriker efter totalleverantörer. Det är trist för kunderna att behöva handla hos två eller flera leverantörer. Med den här lösningen får tryckerier möjlighet att erbjuda långt fler produkter, eftersom de också får tillgång till vårt sortiment. Till exempel är det få tryckerier som kan erbjuda stora banners. Med vår lösning blir tryckerierna totalleverantörer.

Sätter egna priser

Lösningen ser ut så att tryckerierna får del av webbshoppen. Det står inte Lasertryck någonstans och tryckeriet sätter sina egna priser. När en order kommer avgör tryckeriet om de själva kan ta ordern eller om den ska gå vidare till Lasertryck.

Hittills har 300 tryckerier, skyltfirmor och reklambyråer runt om i Skandinavien nappat på erbjudandet.

– Jag tror kanske speciellt att de nischinriktade tryckerierna, som är duktiga på smala områden, kunde ha nytta av våra kompletterande produkter, säger Anders Grønborg.

Han är nöjd med det antal order hans företag fått, men det har blivit tydligt att de nya samarbetspartnerna också behöver hjälp med marknadsföring.

– Det räcker ju inte att ha en hemsida, så nu hjälper vi också tryckerierna att kommunicera det nya partnerskapet via Facebook, nyhetsbrev och tryckt material.

Fler nyheter

Är du en skrämmande vd?

Krönika

Som vd kan du vara skrämmande. Dina ord och dina handlingar skapar oproportionerligt starka reaktioner bland dina kollegor. Ditt missnöje, din kritik och ditt kontrollerande skapar rädslor som triggar omedvetna och uråldriga instinkter hos dina medarbetare som leder till lägre engagemang. Hjärnforskning ger väl underbyggda vetenskapliga förklaringar till varför medarbetares engagemang för sitt jobb dämpas […]

Viktig med strategier för att minska stressen

Studenterna Magdalena Beijner och Johan Wahldén vid Högskolan i Kristianstad har i ett examensarbete studerat hur tidspressen hanteras inom revisionsbranschen. Deras slutsats är revisorer och revisorsassistenter använder strategier som både tar itu med känslorna som kan uppstå av stress och som går direkt till källan till stressen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här