nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Anders Grønborg och Esben Mols Kabell äger  Lasertryck som ger bort sin webbshoplösning till andra i branschen.
Anders Grønborg och Esben Mols Kabell äger Lasertryck som ger bort sin webbshoplösning till andra i branschen. FOTO: PR

Tryckeri erbjuder gratis webbshop till konkurrenter

En win-win-situation, det är vad Lasertryck ville skapa när företaget bestämde sig för att skänka sin webbshoplösning till andra tryckerier och reklambyråer. Målet är att stötta andra i tryckeribranschen och att samtidigt öka sin egen omsättning.

Tryckeribranschen har haft det motigt och även om marknaden nu har börjat vända har små tryckerier svårt att investera i modern teknik.

– Det är mycket få tryckerier idag har en riktigt bra e-handelslösning. Det är dyrt att få till, säger Anders Grønborg, vd för Lasertryck.

Skapa totalleverantörer

Genom att skänka bort sin webbshop och ta på sig att de jobb de andra tryckerierna inte har möjlighet att göra så vill Lasertryck slå två flugor i en smäll.

– Marknaden skriker efter totalleverantörer. Det är trist för kunderna att behöva handla hos två eller flera leverantörer. Med den här lösningen får tryckerier möjlighet att erbjuda långt fler produkter, eftersom de också får tillgång till vårt sortiment. Till exempel är det få tryckerier som kan erbjuda stora banners. Med vår lösning blir tryckerierna totalleverantörer.

Sätter egna priser

Lösningen ser ut så att tryckerierna får del av webbshoppen. Det står inte Lasertryck någonstans och tryckeriet sätter sina egna priser. När en order kommer avgör tryckeriet om de själva kan ta ordern eller om den ska gå vidare till Lasertryck.

Hittills har 300 tryckerier, skyltfirmor och reklambyråer runt om i Skandinavien nappat på erbjudandet.

– Jag tror kanske speciellt att de nischinriktade tryckerierna, som är duktiga på smala områden, kunde ha nytta av våra kompletterande produkter, säger Anders Grønborg.

Han är nöjd med det antal order hans företag fått, men det har blivit tydligt att de nya samarbetspartnerna också behöver hjälp med marknadsföring.

– Det räcker ju inte att ha en hemsida, så nu hjälper vi också tryckerierna att kommunicera det nya partnerskapet via Facebook, nyhetsbrev och tryckt material.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så förenklar du ditt hållbarhetsarbete

Att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor blir allt viktigare. Men hur ska man hinna med som småföretagare?
Hanna Cederqvist, ansvarig för företagarorganisationen Företagarnas hållbarhetsprojekt har tipsen som hjälper småföretagen på traven.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här