nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Jenny Åberg

Tre tips för att klä dig professionellt

Vid en inspirationsföreläsning som anordnades av Yrkeshögskolan Grit Academy delade Jenny Åberg från Proper Style med sig av sina erfarenheter om hur man klär sig i affärssammanhang. Hon menar att det egentligen inte behövs en stor garderob för att klä sig professionellt.

Jenny Åberg konstaterar att hur vi väljer att klä oss kan kommunicera noggrannhet och tillhörighet, och våra kläder ger oss en chans att göra ett bra första intryck. 

– Jag har alltid varit intresserad av hur man kan uttrycka sin personlighet genom kläder. Det har påverkat mig mycket att kunna visa min personlighet trots att klädkoden har varit strikt, berättar Jenny Åberg. 

Under inspirationsföreläsningen beskriver hon att det är många som inte har hittat balansen mellan att vara mainstream och att överdrivet sticka ut. När det kommer till klädstil finns det en viss ängslighet, och få vågar använda färgnyanser. 

Men vad finns det för ”do’s and don’ts” inom professionell klädkod? 

– För herr går det till exempel alltid bra med en enfärgad kavaj, svart eller mörkblå, med ljus skjorta och mörka dressade byxor. Även mörka jeans kan fungera. För dam kan du klä dig i enfärgad kavaj med en ljus enkel blus och ett par mörka släta byxor, förklarar Jenny. 

Läs mer: Nya krav på framtidens ledare

Det kan anses lättare för en man att klä sig professionellt, men då finns det också färre variationer.

– Tänk över klädvalet igen om det är så att kläderna sitter dåligt, byxorna hänger eller kläderna ser slitna ut. Om du är kvinna tänk också på att inte ha för urringat, för kort eller för tunt tyg.  

Men hur hittar man sin egen klädstil för affärssammanhang? 

– Den personliga klädstilen uttrycker man i detaljerna såsom i mängden av accessoarer, typ av skor, väska, med mera, menar Jenny. 

Tre tips från Jenny Åberg: 
Tänk på passformen på dina kläder.
Försök att använda mer färg.
Sätt din stil genom detaljerna. 

Fler nyheter

Årets Employer Branding-företag utsedda

Undersökningsföretaget Universum Communication har utsett Sodexo, Unionen och Volvo Cars till ”Årets Employer Branding-företag 2019”. Utmärkelsen tilldelas företag som aktivt involverar hela organisationen i employer branding-frågor och som erbjuder bra karriär- och utvecklingsmöjligheter. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här