nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Mer interaktion mellan människor och robotar, rörligare globala organisationer och lärande som förmedlas mellan olika generationer, är några trender som formar framtidens arbetsliv. FOTO: Shutterstock

Tio trender som formar morgondagens arbetsplatser

Här är de tio viktigaste globala trenderna inom arbetslivet just nu.

1.Agila organisationer. Företag letar i dag för fullt efter sätt att hålla både organisationen och medarbetarna lättrörliga och alerta. 

2. Mer samarbete mellan enheter. Olika avdelningar och enheter delar framöver inte bara fysiska utrymmen. De kommer också att ha strukturerat samarbete kring problemlösning för att dra nytta av varandras styrkor i komplexa frågor.

 3. Gränslösa medarbetare. Personal placeras i både utvecklade och växande ekonomier i en allt större omfattning. Det här ställer nya krav på ledarskapet i form av inkludering, tillgänglighet och att arbeta effektivt över kulturgränser.

4. En ny generation robotar. Det nyaste inom robottekniken är robotar som samarbetar med människor också med renodlat mänskliga arbetsuppgifter.

 5. Lärande över generationsgränser. Människor lever och arbetar längre. Det gör att det behövs mer lärande över generationsgränserna. Både att äldre lär yngre och yngre lär äldre, vilket skapar en ny kultur av personlig utveckling.

6. Personligt varumärke. Medarbetare som har ett starkt personligt varumärke innebär både risker och möjligheter för företaget. Det här behöver arbetsgivaren förstå för att få ut mer av de positiva delarna.

 7. Definiera om arbetsplatsen. Vi går från fysiska utrymmen och teknologi till virtuellt arbete och trivsel. Hur omgivningen upplevs är nyckeln till glada medarbetare.

8. Hållbar utveckling. Att arbetsgivare behöver skapa hållbara arbetsplatser efterfrågas både av medarbetare och i FN:s hållbarhetsmål.

 9. Förstå nya generationer. Unga medarbetare har nya sätt att se på arbetet. Att förstå det ger en inblick i hur arbetsplatser kommer att se ut i framtiden.

10. Hälsa 3.0. En ny syn på hälsa växer fram som inte handlar om rehabilitering och förebyggande utan att hälsa är en möjlig katalysator för mer hälsosamt leverne både för medarbetarna, deras familjer och samhället i stort.

Läs hela trendrapporten från Sodexo här

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här