nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

FOTO: Shutterstock

Tio nya sätt att agera för att bli en drömarbetsgivare

Världen förändras och det som lockade medarbetare att jobba hos er tidigare är inte alltid detsamma som gäller idag. Här är tio preferenser som är under förändring. Ta till er av dem så kan ni bli en drömarbetsgivare, menar rekryteringsföretaget Academic work.

1. B2B -> P2P

Tidigare har fokus varit på B2B – Business to business – att det är företaget som helhet som avgör om en person vill vara kund hos er eller jobba hos er. I dag är fokus flyttat till P2P – People to people – mötet med enskilda medarbetare avgör vad jag får för intryck av företaget.

2. Struktur -> Kultur

80 procent av alla chefer lägger fokus på struktur, men i dag blir företagskulturen allt viktigare och att ha en förändringskultur.

3. Sminkade grisar -> Transparens

I stället för att putsa på ytan och framstå som bra – var transparenta och öppna, men ni kan fortfarande fokusera på era fördelar.

4. IQ -> Delta-Q

Det är inte bara intelligens som räknas längre utan också Delta-Q – förmågan att förändras. Ni kommer inte att göra skillnad om de som jobbar hos er inte gör skillnad och vill förändra.

5. Skyldighet -> Frivillighet

Tänk inte att medarbetarna är skyldiga att utföra sina arbetsuppgifter, utan attrahera, engagera och utveckla medarbetarna varje dag. De ska känna sig fria, men ändå välja att vara kvar.

6. Avsänd tydlighet -> Upplevd tydlighet

Tänk på att det inte är vad ni säger utan hur det uppfattas som avgör om ni kommunicerar bra. Bra kommunikation skapar trygghet.

7. Sägs -> Kännas

Det räcker inte att säga rätt saker, det gäller också att få medarbetarna att känna dem. Fokusera på vad medarbetarna upplever, från rekrytering och framåt. Se till att allt är redo när en medarbetare börjar hos er – man ska inte behöva vänta på att få en dator till exempel.

8. Backspegel -> Framruta

Titta inte tillbaka vid ett utvecklingssamtal efter ett år och säg ”Det där gick inte så bra”. Titta i stället framåt. ”Vad ska vi göra för att det ska gå bra för dig?”

9. Exit-intervju -> Stanna-intervju

Vänta inte tills medarbetare slutar med att ta reda på vad de tycker om er som arbetsgivare. Analysera i stället varför medarbetare stannar. Intervjua speciellt era mest engagerade medarbetare: Vad gör dem engagerade? Vad gör att de stannar?

10. Sällan och mycket -> Ofta och lite

Gör kontinuerligt små medarbetarundersökningar. Academic work själva ställer frågor till sina medarbetare varje månad och justerar efter det, i stället för att göra stora undersökningar sällan och få ett stort sjok av svar.

Läs mer om det här i Svante Randlerts bok ”Drömarbetsgivaren: 10 budord för att få medarbetare att vissla på väg till jobbet” (Ekerlids förlag).

Fler nyheter

Produktivt att växla miljö på jobbet

Högskolan i Gävle har genomfört en treårig studie av aktivitetsbaserade kontor. Den visar att prestationen skiljer sig åt inom olika arbetsytor i det aktivitetsbaserade kontoret och att den stiger om man får gå undan till ett tyst rum eller sitta i en tyst zon,

Hur bra är det aktivitetsbaserade kontoret?

I ett examensarbete vid Handelshögskolan vid Karlstads universitet har två studenter undersökt hur aktivitetsbaserade kontor står sig gentemot traditionella cellkontor. Deras slutsats är att ett aktivitetsbaserat kontor ger ett högre värde för de anställda när det gäller sociala aspekter, ledarskap, produktivitet och utformning, men ett sämre värde för hälsa.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här