nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Ord från sociala medier
Erbjud er kunskap via sociala medier och uppmuntra kunder att skriva om er. Det är billig och bra pr. FOTO: Shutterstock

Tio billiga sätt att få bra pr

Ryms inte pr-byråer eller omfattande marknadsföring i din budget? Läs då de här tipsen. Genom att använda möjligheterna på internet kan du få bra pr, utan att det kostar.

1. Hjälp journalister

Finns det journalister som skulle kunna ha nytta av dina bransch- eller företagarkunskaper? Presentera dig för journalister som skriver om det du jobbar med. Om de vill prata med dig, se till att ta samtalet, journalister har ofta korta deadlines. Skicka tips på uppföljningsartiklar, och meddela journalister när ni gjort något som är värt att skriva om.

Du kan också anmäla dig på en tjänst som heter Hjälp en journalist.

2. Kontakta social medier-profiler

Det finns bloggare, twittrare och andra som följs av många på internet. Om du kan få någon av dem att skriva om och rekommendera dina produkter är det ett mycket bra sätt att nå ut. Kanske kan du erbjuda personen att ge bort eller lotta ut en av dina produkter tillsammans med dig.

3. Engagera er på Twitter

Lägg upp ett Twitterkonto för företaget. Följ minst 50 personer som är verksamma inom er bransch och lägg ut information som är intressant för dem och för deras följare. Sök också på sökord som är relevanta för er. Lägg 10 minuter per dag på att se vad som skrivs på de sökorden. Gå in i diskussionerna i de fall där det känns relevant.

Ytterligare ett Twitter-tips är att anlita en expert och erbjuda andra att chatta med experten en viss tid på Twitter.

4. Använd Facebook Live

Direktsänd på Facebook. Film är överhuvudtaget bra, och att i förväg tala om att ni en viss tid kommer att direktsända kan ge ännu fler tittare.

5. Boosta era Facebook-poster

När ni har en sida på Facebook finns möjlighet att betala för att de poster ni lägger upp ska ses av fler. Det kan vara ett billigt sätt att sprida er information.

6. Använd Instagram

Lägg ut informativa bilder, diagram och så kallade infographics – förklarande bilder – på Instagram eller Pinterest. Är de användbara för er målgrupp så kommer de att spridas och ge er good-will och uppmärksamhet. Snygga bilder på er produkt tillsammans med bra hashtags är också bra.

7. Testa Quora

Ytterligare ett internetforum som kan vara intressant är Quora. Det är en fråga-svar-sajt där ni kan bidra med svar inom ert område och därmed få good-will och bli mer kända av dem som är intresserade av det fält ni jobbar inom. Ni kan också själva hitta viktig information här.

8. Använd nischade sajter

Det är inte bara de största bloggarna och sajterna som är värdefulla att synas i. Mindre bloggare och sajter som handlar direkt om ert område kan vara lättare att komma med på och ge mycket tillbaka. Erbjud er till exempel att skriva om eller berätta om delar av er verksamhet som kan vara intressant för andra, eller om helt andra saker som ni har kunskap om och som kan locka till läsning, det ger ändå uppmärksamhet till er.

9. Publicera på Linkedin

Lägg ut artiklar på Linkedin och bidra med er expertkunskap. Länka gärna till er egen hemsida.

10. Belöna kunder

Erbjud kunder rabatter eller gratis produkter om de fotar sig själva i er butik eller med er produkt och lägger ut den i social medier tillsammans med en hashtag för ert företag, ert namn eller var ni finns. Personens vänner ser produkten tillsammans med någon de känner och det är bra pr.

Källa: Cio.com

Fler nyheter

Digital omställning försvårar långsiktigt beslutsfattande

Den digitala omställningen innebär en stor positiv möjlighet för tillverkningsindustrin, men gör det också svårare att fatta långsiktiga beslut. Det visar en undersökning bland beslutsfattare i branschen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här