nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Tänk på kundens behov innan du tänker på lösning

För att vara framgångsrik i en utvecklingsprocess så måste du förstå kundens behov på djupet, men idag hoppar många över kundperspektivet. Det menar Carina Rislund och Glenn Jonasson som nu ger ut boken ”Handbok i kundinvolvering”.

Handbok i kundinvolvering

Kundinvolvering handlar i grunden om att ta ”den andres” perspektiv och att alltid tänka behov före lösning, menar författarna.

– Vårt viktigaste budskap är att kundens röst ska höras genom hela utvecklingsprocessen. Det är lätt att utgå från sin egen världsbild och försöka göra nytta genom att så snabbt som möjligt presentera en lösning, säger Carina Rislund.

Tidskrävande men nödvändigt

I stället för att jobba så föreslår författarna en modell från service design som hjälper utvecklaren att förstå de behov som finns i kundens berättelser och handlingar. Kunderna som de ska förstå kan vara allt från kunden och kundens kund till finansiären eller användaren.

– Det är ofta komplext och tidskrävande att väga samman olika behov och intressen, men som vi ser det så finns det inget alternativ. Det går inte att genomföra en halvhjärtad kundinvolvering och förvänta sig innovativa idéer, säger Glenn Jonasson.

Boken innehåller teori, tips och övningar inom bland annat observation, samtalsteknik, visualisering och prototypande. Målgrupp för boken är bland annat verksamhetsutvecklare, innovationsledare, projektledare, produktutvecklare och affärsutvecklare. 

Boken ges ut av Kundlyftet.

Fler nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här