nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Ta med ledningsgruppen på studiebesök

När var din ledningsgrupp på besök i en annan verksamhet än den egna senast? Fler ledningsgrupper borde utnyttja möjligheten att gå på studiebesök. Det ger både erfarenhetsutbyte och bygger stolthet.

Göran Modin, affärsområdeschef för Praktikertjänsts primärvård och rehabilitering. FOTO: Jennie Jensen

Göran Modin, nybliven affärsområdeschef för Praktikertjänsts primärvård och rehabilitering, talade på premiären av konferensen Kvalitetsvård tidigare i veckan. Hans erfarenhet är, att när personalen får möjlighet att själva visa upp sin verksamhet, så skapar det stolthet. Några exempel på saker som Göran Modin tagit med från de studiebesök han gjort med sina ledningsgrupper är Ikeas introduktionsfilosofi ”Från kaj till kassa” där varje ny medarbetare får veta hur hela varuhuset hänger ihop. Han tycker också att Försvarsmaktens övningsfokus är värt att ta efter.

”Men vi är ju så speciella!”

Göran Modin har arbetat med studiebesök i flera av de verksamheter han lett. En invändning brukar vara: ”Men vi är ju så speciella!” Så lät det till exempel när han föreslog att några av undersköterskorna på Södersjukhuset skulle få besöka Clarion hotell i Stockholm i syfte att lära sig av hotellets erkänt goda kundbemötande.

En till kassa, tack

En av sakerna som kom fram när några undersköterskor från ortopeden gick på studiebesök i hotellets reception var att hotellreceptionen öppnade en kassa till när det kom många gäster samtidigt.

– Det är lustigt att man var tvungen att besöka Clarion för att upptäcka det. Studiebesök kan göra att extrema självklarheter kommer upp till ytan.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här