nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Glad talare
Använd de bästa talarnas knep för att få människor att lyssna. FOTO: Shutterstock

Ta efter de bästa talarna

De allra bästa talarna har flera likheter – knep som du också kan använda och som fungerar oavsett om du ska tala för 5 000 åhörare eller 15. Här är tipsen.

1. Kliv in i rollen

Prio ett är att komma i rätt stämning. Skapa utrymme så att du kan samla dig mentalt innan du ska tala. Då får du energi och blir fokuserad i stället för att verka slutkörd eller förvirrad.

2. Träna och satsa på början och slutet

Öva på det du ska säga så blir det lättare att slappna av. Tänk också extra på att få till något bra de första och de sista 30 sekunderna – de första avgör om människor vill lyssna, de sista avgör vad publiken får med sig av det du sagt.

3. Anpassa efter publiken

Hur ser de som ska lyssna på det du ska prata om? Ta reda på vad de brottas med för problem och vad som motiverar dem. När du förstår deras perspektiv kommer de att lyssna på dig.

4. Använd kroppen

Det är sant det som sägs: Kroppsspråket är viktigare än vi tänker på. Stå stadigt, byt plats när du börjar prata om något nytt, håll upp tre fingrar när du ska nämna tre saker och böj dig framåt som för att prata förtroligt när du ska säga något extra viktigt.

5. Välkomna tystnaden

Du behöver inte prata på. Om du låter det vara tyst kan du faktiskt vinna tillbaka lyssnare du tappat, få chans att samla dig och skapa förväntan – ”Vad kommer nu?”

6. Bryt av

Prata aldrig mer än 20 minuter i sträck – ställ frågor till publiken eller be dem fråga dig.

7. Låtsas inte

Försök inte vara någon du inte är. Var i stället ditt bästa jag.

Källa: Fastcompany.com

Taggar:,

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här