nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Sveriges mest innovativa företag

Svenskt Innovationsindex visar att Ikea är det mest innovativa företaget på den svenska marknaden följt av MTR Express och Netflix på en andra och tredje plats.

Detta nya index sätter fokus på innovation ur ett kundperspektiv och har utvecklats av forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.

Det finns olika typer av innovation och olika sätt att mäta innovation. För företag, organisationer, beslutsfattare och politiker handlar innovation om att skapa tillväxt, ökad konkurrenskraft och utvecklad välfärd.

Läs mer: Nytt index rankar Sveriges mest innovativa företag

– Ur ett kundperspektiv handlar innovation om att de upplever en förändring i sin värdeskapande process som stöttas av en vara eller tjänst. Det är det som vårt index mäter, säger Per Kristensson, föreståndare och professor i konsumentpsykologi och innovation vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. 

En indikator på en lyckad innovation är om kunder och användare upplever en värdeskapande förbättring, till exempel att det gör deras tillvaro lite bättre, tryggare, mer hållbar ur ett miljöperspektiv eller sparar tid och pengar.

Läs mer: 9 tips för att skapa en innovationskultur

Svenskt innovationsindex 2018 innefattar svar från ca 13 000 kunder som rankat innovationsgraden hos 70 företag och organisationer inom 9 branscher baserat på hur de upplever företagets innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs. Kunderna har också värderat företagets erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta.

Mätningen visar bland annat att förändringar i företags erbjudande och kundmiljön, det vill säga utseende på butiken eller webbsidan, är faktorer som driver kundens uppfattning av innovation. 

Sättet vi ser på innovation är olika och därför anser forskarna att innovation också behöver mätas på olika sätt. 

– Syftet med vårt index är att komplettera andra mätningar och bidra till att skapa en helhetsbild kring innovation och hur man lyckas med innovation. Svenskt innovationsindex gör det möjligt att följa utvecklingen och resultatet av satsningar på innovation ur ett kundperspektiv, berättar Per Kristensson. Lyckade innovationer leder till ökad attraktionskraft och tillväxt på olika marknader.

Resultaten presenterades på Tjänsteinnovationsdagen 2019: Innovation ur kundens perspektiv den 7 mars. Svenskt innovationsindex är utvecklat av forskare vid CTF och Handelshögskolan vid Karlstads universitet i samarbete med NHH Norges Handelshögskola och Fordham University i USA.

Resultat Svenskt Innovationsindex 2018 – Tio i topp

1. Ikea

2. MTR Express

3. Netflix

4. Norwegian

5. Verisure

6. Bahnhof

7. Länsförsäkringar

8. Nettbuss Buss 4 You

9. Clas Ohlson

10. Ving

Fler nyheter

Fokus på värderingar kan vara läpparnas bekännelse

En ny undersökning visar att trots att majoriteten av cheferna i olika organisationer anger att värderingar är grunden i verksamhetskulturen och en av de viktigaste faktorerna när de anställer och vidareutvecklar medarbetarna hanteras oftast arbetet utan strukturerade processer eller objektiv hantering. Arbetet sker istället baserat på magkänsla, med få inslag av fakta.

Akta dig för chefer som skriker åt sina barn

Krönika

Brukar du notera hur människor behandlar, pratar med eller pratar om, sina barn? Det kan vara en god indikation på med vilket anslag de också bemöter, eller kommer att bemöta, sina medarbetare. Föräldraskap är intimt förknippat med ledarskap. Föräldraskap ÄR i många dimensioner ledarskap. Skillnaden ligger kanske i att i föräldraskapet lägger man oftare bort […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här