nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

FOTO: Shutterstock

Svenskt ledarskap vinner mark internationellt

I dagens affärsliv har det som betraktas som svenskt ledarskap blivit allt mer efterfrågat. Nu ska SSE Executive Education vid Handelshögskolan i Stockholm föra ut ledarskap enligt ”den svenska modellen” genom en internationell version av sitt utbildningsprogram.

I november startar den första omgången av programmet som heter Executive Management Program International Edition. Utbildningen är nära kopplad till forskningen på Handelshögskolan och vänder sig till erfarna chefer dels i svenska organisationer utomlands, dels i utländska organisationer med verksamhet i Sverige. Fokus ligger på tre områden: konkurrenskraft, värdeskapande och att få ut det bästa av ett team.

Inkluderande förhållningssätt

Det kan vara svårt att sätta fingret exakt på vad som är ett svenskt ledarskap, men enligt SSE Executive Education omfattar det främst ett inkluderande förhållningssätt, en djup tilltro till människans egen förmåga och ett genuint fokus på hållbarhet.

– Förr kunde du som chef ha en ganska god överblick över såväl ditt företag som konkurrenterna och samhället du verkade i. I dag går utvecklingen så otroligt mycket snabbare och är så enormt mycket mer mångfacetterad att du som individ inte har en chans att hänga med. Du är helt enkelt tvungen att lita på andra. Här kommer det traditionella svenska ledarskapet in, ett ledarskap som alltid har bottnat i just tilltron till människans förmåga, säger Anders Richtnér, vd för SSE Executive Education och docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

Läs en intervju med Anders Richtnér här

Fler nyheter

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här