nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Svenskar sämst på att ta semester

Svenskar låter sig styras mer av jobbplikten än danskar och norrmän, visar en ny undersökning som Expedia gjort. Majoriteten skjuter upp eller ställer in semester på grund av jobbet och varannan kollar mejlen under ledighet.

Semestertider hägrar, men många, inte minst vd:ar, har svårt att koppla ner, koppla av och ta semester på riktigt. Detta trots att 84 procent i Expedias undersökning uppger att semester utgör en stor del av den övergripande lyckan i livet. Ett problem för svenskarna är att endast hälften av dem tycker att de har stöd från chefen när de ska ta ut semester. Därmed placerar sig svenskar i botten bland de 24 länder som medverkade i undersökningen. Bland norrmännen, däremot, uppger 82 procent att de har chefens stöd när det gäller semester.

Undersökningen visar även att Sverige är det land i Europa där flest personer har ställt in eller skjutit upp semester på grund av jobbet. Nästan 60 procent av de tillfrågade svenskarna har låtit jobbet gå före ledigheten. Den totala listan toppas av thailändare, 77 procent av dem har ändrat semesterplanerna på grund av arbete.

Tyskar är bäst på att logga ut under semestern. Varannan svensk kollar jobbmejl och lyssnar av meddelanden på sin tjänstetelefon när de är lediga. Arbetstagare i Förenade Arabemiraten har svårast att släppa sitt jobb under ledigheten, hela 93 procent kollar mejl och röstbrevlådan.

Fler nyheter

Få har möjlighet att träna på arbetstid

En ny undersökning visar att fyra av tio personer i Sverige säger att de är i dålig fysisk form och fler är bekymrade över sin egen hälsa. Trots det visar även undersökningen att många arbetsgivare inte prioriterar personalens hälsa. Endast var tionde person uppger att de får träna på arbetstid.

Sveriges Friskaste Företag

Byggmästar’n i Skåne har tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan en miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

7 steg till en förbättringskultur

Att arbeta med ständiga förbättringar är nödvändigt i de flesta organisationer. Men hur får man till den rätta glöden hos medarbetarna? Hur bygger man som ledare en kultur av ständiga förbättringar?
– Gör det så enkelt som möjligt. Teorier och modeller i all ära – men det är vad man gör i vardagen som spelar roll, säger ledarutvecklaren Ola Ljunggren Bergeå.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här