nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Svenska vd:ar saknar kunskap om digitalisering

I en undersökning som Canon beställt visar det sig att hälften av de vd:ar som intervjuats fortfarande saknar en strategi för sin digitalisering.

Hos småföretag med upp till hundra anställda saknar 64 procent strategi för digitalisering medan hos storföretag med över 500 anställda är motsvarande siffra 27 procent. Var tredje företag kan i dag inte heller uppge att de har digitaliserat tillräckligt.

– Digitalisering har blivit något som alla talar om och som är nödvändigt för att framtidssäkra sitt företag. Men många verkar fortfarande osäkra på vad digitalisering och ett digitalt arbetssätt betyder för just deras företag. Och i denna okunskap byggs det då förmodligen in ett motstånd för att ta tag i frågan, säger Linn Lambert-Krüss, marknadsdirektör på Canon.

På frågan varför man inte kommit längre i sin digitalisering svarar knappt var fjärde vd, 24 procent, att orsaken är tidsbrist. 14 procent säger att de inte vet vad digitalisering innebär. Tio procent säger sig sakna kunskaper i ämnet och lika många har inte råd att digitalisera.

Vad behövs då för att digitaliseringen ska få kunna bättre fart hos svenska företag? Enligt 28 procent är det intern kunskap. 26 procent uppger att det behövs utbildning och 24 procent vill ha experthjälp. Ju större företag desto större är behovet av experthjälp. 35 procent av företag med över 500 anställda uppger detta.

– För små företag är lösningarna oftare enklare än man tror. Vi ser att det exempelvis kan handla om att digitalisera dokumentflöden eller få snabbare processer för fakturahantering. För stora företag kan det vara att hitta rätt leverantör för att outsourca tjänster inom exempelvis scanning, berättar Linn Lambert-Krüss.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. De har genomfört 205 intervjuer via internet med vd/högsta chef i svenska företag.

Taggar:,

Fler nyheter

Vd:ns fyra arbetsstilar för tillväxt

Forskaren Jonas Fasth vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet har studerat hur företagsledare arbetar i praktiken för tillväxt. Hans slutsats är att det är företagsledaren tillsammans med sin personal och sitt nätverk som utvecklar förutsättningar för tillväxt.

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här