nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Svenska vd:ar saknar kunskap om digitalisering

I en undersökning som Canon beställt visar det sig att hälften av de vd:ar som intervjuats fortfarande saknar en strategi för sin digitalisering.

Hos småföretag med upp till hundra anställda saknar 64 procent strategi för digitalisering medan hos storföretag med över 500 anställda är motsvarande siffra 27 procent. Var tredje företag kan i dag inte heller uppge att de har digitaliserat tillräckligt.

– Digitalisering har blivit något som alla talar om och som är nödvändigt för att framtidssäkra sitt företag. Men många verkar fortfarande osäkra på vad digitalisering och ett digitalt arbetssätt betyder för just deras företag. Och i denna okunskap byggs det då förmodligen in ett motstånd för att ta tag i frågan, säger Linn Lambert-Krüss, marknadsdirektör på Canon.

På frågan varför man inte kommit längre i sin digitalisering svarar knappt var fjärde vd, 24 procent, att orsaken är tidsbrist. 14 procent säger att de inte vet vad digitalisering innebär. Tio procent säger sig sakna kunskaper i ämnet och lika många har inte råd att digitalisera.

Vad behövs då för att digitaliseringen ska få kunna bättre fart hos svenska företag? Enligt 28 procent är det intern kunskap. 26 procent uppger att det behövs utbildning och 24 procent vill ha experthjälp. Ju större företag desto större är behovet av experthjälp. 35 procent av företag med över 500 anställda uppger detta.

– För små företag är lösningarna oftare enklare än man tror. Vi ser att det exempelvis kan handla om att digitalisera dokumentflöden eller få snabbare processer för fakturahantering. För stora företag kan det vara att hitta rätt leverantör för att outsourca tjänster inom exempelvis scanning, berättar Linn Lambert-Krüss.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. De har genomfört 205 intervjuer via internet med vd/högsta chef i svenska företag.

Taggar:,

Fler nyheter

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här