nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

FOTO: Shutterstock

Stryk i jobbannonsen och ta hand om dem som söker

Tänk igenom vad ni har att erbjuda som kan locka medarbetare. Vad är ni bra på? Vad ska ni kommunicera? Ha sedan det som grund för era jobbannonser, menar Svante Randlert, Business & People Advisor på Academic work.

”Skulle du rekommendera en vän att jobba här?” När Academic work ställt den frågan till personer som sökt jobb på företag blir resultatet -15, alltså under noll. Det betyder att en majoritet säger ”Sök inte jobb där”.

Det här är negativt både för att det skrämmer bort sökande och för att de som söker jobb idag kan vara kunder imorgon, konstaterar Svante Randlert.

Tydlig annons

En viktig del i rekryteringsprocessen är att ha ett tydligt innehåll i jobbannonsen.

– Ta därför bort text, det är inte bättre att säga mer.

Jobbsökande idag vill ha en arbetsplats som är spännande, har utvecklingsmöjligheter och är utmanande.

– Fråga er ”Vad har vi av det här som medarbetare efterfrågar? Vad anses spännande hos oss?”.

Stryk allt i annonsen som andra också skriver i sina annonser. Stryk sedan det som sökande tar för givet – även om det betyder att ni styrker hela texten. Då får ni börja om.

När ni skrivit en annons utifrån det ni har att erbjuda, ställ er två frågor till:

  • Finns profilen som vi söker eller är kraven orimliga?
  • Hade jag själv velat söka den här tjänsten?

Se över processen

Titta också på hur lätt det är att söka jobb hos er. Vissa företag kräver att de sökande lägger in sitt cv i deras system, fält för fält, och det kan vara en så komplicerad process att det tar en timme för kandidaterna att göra det här.

Ett annat känt område för att ta hand om dem som söker jobb är återkopplingen. 58 procent av kandidater tycker att det är rimligt att få återkoppling på sin ansökan inom åtta dagar, men bara 13 procent får det. 12 procent av alla som söker får aldrig återkoppling på sin ansökan.

– Här måste arbetsgivare bli bättre, konstaterar Svante Randlert.

Läs också Rekryteringsexperten: Så här lockar ni medarbetare

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här