nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

FOTO: Shutterstock

Stryk i jobbannonsen och ta hand om dem som söker

Tänk igenom vad ni har att erbjuda som kan locka medarbetare. Vad är ni bra på? Vad ska ni kommunicera? Ha sedan det som grund för era jobbannonser, menar Svante Randlert, Business & People Advisor på Academic work.

”Skulle du rekommendera en vän att jobba här?” När Academic work ställt den frågan till personer som sökt jobb på företag blir resultatet -15, alltså under noll. Det betyder att en majoritet säger ”Sök inte jobb där”.

Det här är negativt både för att det skrämmer bort sökande och för att de som söker jobb idag kan vara kunder imorgon, konstaterar Svante Randlert.

Tydlig annons

En viktig del i rekryteringsprocessen är att ha ett tydligt innehåll i jobbannonsen.

– Ta därför bort text, det är inte bättre att säga mer.

Jobbsökande idag vill ha en arbetsplats som är spännande, har utvecklingsmöjligheter och är utmanande.

– Fråga er ”Vad har vi av det här som medarbetare efterfrågar? Vad anses spännande hos oss?”.

Stryk allt i annonsen som andra också skriver i sina annonser. Stryk sedan det som sökande tar för givet – även om det betyder att ni styrker hela texten. Då får ni börja om.

När ni skrivit en annons utifrån det ni har att erbjuda, ställ er två frågor till:

  • Finns profilen som vi söker eller är kraven orimliga?
  • Hade jag själv velat söka den här tjänsten?

Se över processen

Titta också på hur lätt det är att söka jobb hos er. Vissa företag kräver att de sökande lägger in sitt cv i deras system, fält för fält, och det kan vara en så komplicerad process att det tar en timme för kandidaterna att göra det här.

Ett annat känt område för att ta hand om dem som söker jobb är återkopplingen. 58 procent av kandidater tycker att det är rimligt att få återkoppling på sin ansökan inom åtta dagar, men bara 13 procent får det. 12 procent av alla som söker får aldrig återkoppling på sin ansökan.

– Här måste arbetsgivare bli bättre, konstaterar Svante Randlert.

Läs också Rekryteringsexperten: Så här lockar ni medarbetare

Fler nyheter

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här