nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Elisabet Lagerstedt FOTO: Jens C Hilner

Strategi – ofta enda tillfället att stanna upp och reflektera

Strategiarbete är en dynamik mellan nuläge och mål – för att ta er till målet måste ni veta var företaget befinner sig just nu. I en snabbföränderlig värld gäller det också att ständigt justera kursen dit, säger strategiexperten Elisabet Lagerstedt.

Att göra upp en strategi för företaget är för många det enda tillfället att stanna upp och reflektera över om verksamheten är relevant för kunderna och marknaden och vad det är företaget ska bidra med, nu och framöver.

– Att tänka efter är ett måste för en ledningsgrupp, både i små och stora företag, säger Elisabet Lagerstedt.

Hon har hjälpt företag med strategi, innovation och förnyelse i många år och konstaterar att strategi är avgörande för ett företags långsiktiga livskraft.

Lyssna av

För att bygga en bra strategi gäller det att lyssna både in i organisationen och på omvärlden.

– Gå ut och prata med kunder. Hur uppfattar de er? Det behöver inte vara en formell kundundersökning, men ni behöver få en känsla, är utbudet konkurrenskraftigt? Är ni utbytbara? Förstår ni era kunders vardag och hur ni kan hjälpa dem att lösa sina problem? Det är avgörande för vad ni behöver prioritera, säger Elisabet Lagerstedt.

Läs även: Så gör du en strategi – sex framgångssteg.

Strategiarbete handlar också om ett strategiskt tänkande och agerande i vardagen.

– Strategin fungerar som en kompass för att ständigt göra rätt val och avväganden – för både ledning och medarbetare. Med strategin som kompass har ni både stöd för löpande beslutsfattande och ständigt sikte på målbilden.

Tre sidor kan räcka

Hur omfattande strategin behöver vara beror på företagets struktur och på omvärlden.

– Mitt eget bolag är den ena extremen. Vi är tre personer och då finns det varken tid, utrymme eller orsak att göra en omfattande strategi, säger Elisabet Lagerstedt.

Läs även: 8 svåra frågor om ditt företags strategi.

Hennes styrdokument är tre sidor långt: en sida med syfte, vision och övergripande mål och vad företaget ska bidra med, en sida med affärsmodellen och en sida med de övergripande strategiska initiativen på några års sikt, som visar vad som ska göras för att röra sig i riktning mot visionen.

Ett halvårs nulägesbeskrivning

Den andra extremen är ett stort bolag som hon jobbat med. Bolaget jobbar i en bransch som inte förändras så snabbt och där tog bara nulägesanalysen mer än ett halvår.

–Stora delar av företaget var med i arbetet med nulägesanalysen. Den efterföljande implementeringen av strategin blev smidig för att man under arbetets gång hade utvecklat en samsyn och hade enklare att förstå den långsiktiga visionen. Ett bra grundarbete betalar sig på ofta sikt.

Snabba förändringar

Elisabet Lagerstedt konstaterar att tidigare har en vd ansetts misslyckad om han eller hon inte hållit fast vid strategin, men i dag gäller det att behålla flexibiliteten och löpande justera kursen för att komma i mål.

Elisabet Lagerstedt uppmanar företag att våga experimentera, testa nya initiativ och snabbt se om det är en väg att gå vidare på eller om man måste prova en annan väg.

Läs även: Så skriver du tydliga styrdokument.

– I dag kan en strategi inte vara huggen i sten när omvärlden förändras så snabbt. Strategiskt tänkande är emellertid fortfarande lika viktigt.

Här är Elisabet Lagerstedts fyra strategiråd:

1. Om ni inte har erfarenhet av strategiarbete – ta hjälp av en mentor som har erfarenhet av strategiarbete i olika typer av företag.

Ta in någon i styrelsen som har rätt kompetenser eller att ta hjälp av en utomstående konsult. Oavsett vilket kan det vara skönt att ha ett utomstående bollplank i långsiktiga frågor.

2. Var tydlig med verksamhetens vision. Välj sedan ut de tre till fem viktigaste initiativen och målen och fokusera på dem.

3. Balansera detaljgraden. Var inte för detaljerad, så att strategin blir en kontrollmentalitet, men var samtidigt inte för odetaljerad så att det bara blir ”fluff” och ord som inte betyder något.

4. Skapa tid för att tänka strategiskt. Utforska vilka arbetsuppgifter som är viktiga respektive oviktiga. Se vad som skapar värde. Det är i sig att jobba strategiskt, men det gör också att ni kan sluta göra det som inte är viktigt och frigöra tid för att jobba med det som är långsiktigt viktigt.

Läs också Så gör du en strategi – sex steg för att lyckas

Taggar:,

Fler nyheter

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här