nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Elisabet Lagerstedt FOTO: Jens C Hilner

Strategi – ofta enda tillfället att stanna upp och reflektera

Strategiarbete är en dynamik mellan nuläge och mål – för att ta er till målet måste ni veta var företaget befinner sig just nu. I en snabbföränderlig värld gäller det också att ständigt justera kursen dit, säger strategiexperten Elisabet Lagerstedt.

Att göra upp en strategi för företaget är för många det enda tillfället att stanna upp och reflektera över om verksamheten är relevant för kunderna och marknaden och vad det är företaget ska bidra med, nu och framöver.

– Att tänka efter är ett måste för en ledningsgrupp, både i små och stora företag, säger Elisabet Lagerstedt.

Hon har hjälpt företag med strategi, innovation och förnyelse i många år och konstaterar att strategi är avgörande för ett företags långsiktiga livskraft.

Lyssna av

För att bygga en bra strategi gäller det att lyssna både in i organisationen och på omvärlden.

– Gå ut och prata med kunder. Hur uppfattar de er? Det behöver inte vara en formell kundundersökning, men ni behöver få en känsla, är utbudet konkurrenskraftigt? Är ni utbytbara? Förstår ni era kunders vardag och hur ni kan hjälpa dem att lösa sina problem? Det är avgörande för vad ni behöver prioritera, säger Elisabet Lagerstedt.

Läs även: Så gör du en strategi – sex framgångssteg.

Strategiarbete handlar också om ett strategiskt tänkande och agerande i vardagen.

– Strategin fungerar som en kompass för att ständigt göra rätt val och avväganden – för både ledning och medarbetare. Med strategin som kompass har ni både stöd för löpande beslutsfattande och ständigt sikte på målbilden.

Tre sidor kan räcka

Hur omfattande strategin behöver vara beror på företagets struktur och på omvärlden.

– Mitt eget bolag är den ena extremen. Vi är tre personer och då finns det varken tid, utrymme eller orsak att göra en omfattande strategi, säger Elisabet Lagerstedt.

Läs även: 8 svåra frågor om ditt företags strategi.

Hennes styrdokument är tre sidor långt: en sida med syfte, vision och övergripande mål och vad företaget ska bidra med, en sida med affärsmodellen och en sida med de övergripande strategiska initiativen på några års sikt, som visar vad som ska göras för att röra sig i riktning mot visionen.

Ett halvårs nulägesbeskrivning

Den andra extremen är ett stort bolag som hon jobbat med. Bolaget jobbar i en bransch som inte förändras så snabbt och där tog bara nulägesanalysen mer än ett halvår.

–Stora delar av företaget var med i arbetet med nulägesanalysen. Den efterföljande implementeringen av strategin blev smidig för att man under arbetets gång hade utvecklat en samsyn och hade enklare att förstå den långsiktiga visionen. Ett bra grundarbete betalar sig på ofta sikt.

Snabba förändringar

Elisabet Lagerstedt konstaterar att tidigare har en vd ansetts misslyckad om han eller hon inte hållit fast vid strategin, men i dag gäller det att behålla flexibiliteten och löpande justera kursen för att komma i mål.

Elisabet Lagerstedt uppmanar företag att våga experimentera, testa nya initiativ och snabbt se om det är en väg att gå vidare på eller om man måste prova en annan väg.

Läs även: Så skriver du tydliga styrdokument.

– I dag kan en strategi inte vara huggen i sten när omvärlden förändras så snabbt. Strategiskt tänkande är emellertid fortfarande lika viktigt.

Här är Elisabet Lagerstedts fyra strategiråd:

1. Om ni inte har erfarenhet av strategiarbete – ta hjälp av en mentor som har erfarenhet av strategiarbete i olika typer av företag.

Ta in någon i styrelsen som har rätt kompetenser eller att ta hjälp av en utomstående konsult. Oavsett vilket kan det vara skönt att ha ett utomstående bollplank i långsiktiga frågor.

2. Var tydlig med verksamhetens vision. Välj sedan ut de tre till fem viktigaste initiativen och målen och fokusera på dem.

3. Balansera detaljgraden. Var inte för detaljerad, så att strategin blir en kontrollmentalitet, men var samtidigt inte för odetaljerad så att det bara blir ”fluff” och ord som inte betyder något.

4. Skapa tid för att tänka strategiskt. Utforska vilka arbetsuppgifter som är viktiga respektive oviktiga. Se vad som skapar värde. Det är i sig att jobba strategiskt, men det gör också att ni kan sluta göra det som inte är viktigt och frigöra tid för att jobba med det som är långsiktigt viktigt.

Läs också Så gör du en strategi – sex steg för att lyckas

Taggar:,

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här