nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Agneta Olsson, Chair Management, är en av talarna på Vd-dagen.

Stort intresse för Vd-dagen

En verklig rivstart. Intresset för Vd-tidningens nya konferens Vd-dagen som hålls på Grand Hotel den 26 september är mycket stort.
– Det är väldigt positivt att så många tycker att de har mer att lära i sin roll som vd, konstaterar Anders Pauser, chefredaktör för Vd-tidningen. Tanken är ju att man vill lära sig mer och möta andra i samma position.

Vd-dagen är enklusiv konferens och har ambitionen att hjälpa vd:ar att vässa sin verktygslåda och ett antal ledande talare kommer beröra områden som är viktiga i vd:ns vardag och skapar förutsättningar för att man ska nå sina mål och öka lönsamheten.

Självklart kommer också själva vd-rollen stå mycket i fokus. Inledningstalaren Agneta Olsson, vd för konsultföretag Chair Management och författare kommer bland annat att prata om vd-uppdraget. ” Kräv ett tydligt vd-uppdrag när du tar jobb som ny vd i ett företag! Annars är risken att uppdraget blir otydligt och ägarna missnöjda. Och fundera ordentligt över om du är rätt person för uppdraget innan du skriver på” är två av råden hon ger.

Bland andra föredrag som lockar är Henrik Larsson-Bromans om försäljningsstrategier. Enligt honom har få företag idag tillräckligt väl utvecklade säljstrategier. Han konstaterar att kunskapen om försäljning och om att organisera försäljning historiskt sett har varit ganska låg bland företag. Man har visserligen nyttjat många olika säljtekniker, men då utifrån säljarperspektivet. Däremot har man inte sett försäljningen ur ett organisationsperspektiv, något som nu börjar bli allt mer nödvändigt i takt med att marknaden förändras.

Vd-dagen kommer att sammanföra ett större antal vd:ar för nätverkande och kunskapsinhämtning. Men Vd-tidningen satsar också på exklusivitet med läckra lokaler och trerätters-lunch och en begränsning på antal deltagare på 200.

– Vi vill både ha exklusivitet och intimitet, säger Anders Pauser som gläder sig åt den starka tillströmningen av deltagare.

Här anmäler du dig.

Taggar:

Fler nyheter

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här